Duval Union stapt in creatieve studio Berlin

De bloem uit chocolade die Berlin samen met de chocolatier Jordi Roca en Barry Callebaut heeft ontwikkeld. ©Berlin

Duval Union voegt met het Antwerpse reclameagentschap Berlin opnieuw een bedrijf toe aan zijn marketinguniversum. 'Wat anderen kunstmatig proberen creëren, zit hier in het DNA.'

Een netwerk uitbouwen waarin alles wat marketing en communicatie in de 21ste eeuw te bieden heeft wordt afgedekt. Dat is in een notendop het idee achter Duval Union, de groep rond de marketingveteranen Klaus Lommatzsch en Marc Bresseel. Met het Antwerpse bedrijf Berlin denkt het duo opnieuw een flank af te dekken.

'Een verborgen diamant', zo omschrijft Lommatzsch de Antwerpse studio, die al in 1994 werd opgericht door het trio Lode Avet, Magali Bonnyns en Nicolas Witteveen. Oorspronkelijk was het plan zich te richten op kmo's, maar al snel bleek de aanpak van het bedrijf ook grotere spelers aan te trekken. Vandaag doet Berlin als klein Antwerps bureau globale projecten voor multinationals als Danone en Barry Callebaut.

Als overmorgen een nieuwe smaak wordt gelanceerd, staan we mee in de keuken.
Lode Avet
Mede-oprichter Berlin

De basisfilosofie is daarbij dat het agentschap niet enkel wil helpen nieuwe producten te lanceren en verkopen, maar dat het al aan tafel gaat zitten met klanten vanaf de conceptuele fase. 'Als overmorgen een nieuwe smaak wordt gelanceerd, staan we mee in de keuken', legt Avet uit. 'Als je als agentschap actief mee kan nadenken over het concept en de productontwikkeling, dan reflecteert zich dat in de hele campagne. We willen niet louter uitvoeren. We denken mee.'

Bloem uit chocolade

Om dat te concretiseren haalt Avet een voorbeeld aan van wat Berlin onlangs deed voor de chocoladereus Barry Callebaut. 'Met Mona Lisa hebben zij een globaal merk voor chocoladedecoraties in huis. Denk aan chocoladeparels of krulletjes om cakes of desserten mee te versieren. Dat is een oerdegelijk merk, maar het stond wat traditioneel in de markt. Dus wilde het bedrijf nadenken over een innovatietraject, dat wij mee hebben begeleid.'

Het resultaat was niet simpelweg een nieuw logo en verpakking, maar een nieuwe manier om patissiers en chefs bij te staan in de verwezenlijking van nieuwe ideeën. 'We hebben samen met Barry Callebaut een studio uit de grond gestampt waar chefs unieke chocoladecreaties, die onmogelijk met de hand te fabriceren zijn, kunnen laten 3D-printen. Jordi Roca, een van de beste chocolatiers ter wereld, heeft daar een speciaal dessert voor ontwikkeld, een bloem uit chocolade, die openvalt wanneer ze zachtjes smelt. Dat is meer dan een gimmick. Die studio is vandaag volgeboekt met creaties voor chique hotels en topchefs.'

Dat soort projecten heeft Duval Union overtuigd om in te stappen. De marketinggroep koopt twee van de drie oprichters, die na 27 jaar een exit zochten, uit. Avet blijft aan boord als Head of Strategy. Jérome de Bruycker - die aan het hoofd stond van Berlins klantendienst - stapt mee in als partner. En Lommatzsch en Bresseel konden met Johan Parmentier (ex-CEO BeNe Publicis Groupe) nog een marketingveteraan overtuigen om mee in te stappen als partner en Berlin als CEO te leiden.

'Het klinkt wat cliché, maar in al mijn jaren in de sector heb ik nog nooit een aanpak gezien zoals die van Berlin', zegt Parmentier enthousiast. 'Dit is wat grote agentschappen kunstmatig proberen te creëren, maar hier zit het in het DNA. We gaan hier nog mooie dingen kunnen doen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud