'Elsevier staat te koop'

©Sofie Van Hoof

Het iconische Nederlandse weekblad past niet langer in de strategie van Reed Elsevier, dat zijn naam verandert in RELX en van uitgever naar een 'datadienstverlener' evolueert.

Elsevier, met voorsprong het grootste opinieblad van Nederland, staat in de etalage. Dat schrijft Het Financieele Dagblad donderdag.

Het verkoopproces bevindt zich in 'een vroeg stadium', maaar potentiële kopers zijn volgens de krant vooral de Nederlandse dagbladuitgevers, het Belgische De Persgroep, het beursgenoteerde Telegraaf Media Groep en FD Mediagroep.

In het verleden heeft ook Roularta interesse getoond voor Elsevier, maar de Belgische tijdschriftenuitgever heeft nog maar net een dure streep getrokken onder een mislukt Frans avontuur.

80.000
De oplage van Elsevier is op drie jaar tijd van 120.000 naar 80.000 geslonken

Elsevier is zonder meer het kroonjuweel van de magazinemarkt, zij het dan één met snel dalende oplage. Die is geslonken tot 80.000, van 120.000 drie jaar geleden. Dat is wel nog ruim meer dan de concurrentie als Vrij Nederland (30.000), HP De Tijd (26.000) en de Groene Amsterdammer (20.000).

Net als in andere landen zit de volledige markt voor opiniebladen in de hoek waar de klappen vallen, omdat dagbladen steeds meer op het terrein van de weekbladen komen. 'Met Elsevier is niets mis', zegt de voormalige bladenmaker Rob van Vuure in het FD. 'Er is iets mis met de marktomstandigheden'. 

Elsevier heeft wel degelijk nog troeven, zoals een voor adverteerders interessant hoog opgeleid lezerspubliek. Wel is het in het 'peloton van opiniebladen' steeds moeilijker geworden zich te onderscheiden, iets waar de Groene Amsterdammer het best in slaagt. 

Erfgoed

Elsevier heeft zijn roots in 1891, toen het voor magazine voor het eerst als maandblad verscheen. Sinds 1945 ligt het blad wekelijks in de kiosk. Voor het Brits-Nederlandse Reed Elsevier is Elsevier echter niet langer een kernactiviteit.

De groep verandert binnenkort haar naam in RELX ('Relleks'). De nieuwe naam moet onderstrepen dat de focus steeds minder op uitgeven, maar op software en datadiensten met hoge winstmarges ligt. Liefst een kwart van de 28.000 werknemers is IT'er: artsen, juristen en wetenschappers halen niet langer hun gegevens uit boeken en artikelen, wel uit - stevig - betalende digitale databanken als ScienceDirect.

De groep blijft een belangrijke uitgever van wetenschappelijke tijdschriften als The Lancet, maar ook hier ligt de klemtoon op digitale abonnementen.

Toch lijkt de verkoop van Elsevier een drastische stap voor de Zweedse CEO Erik Engström, die vorig jaar nog onderstreepte 'het erfgoed te koesteren'. En Elsevier is erfgoed: de naam gaat terug naar de uitgeversfamilie Elsevier, die in de zestiende eeuw onder meer het werk van Erasmus publiceerde.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud