Facebook betreedt nieuwe arena

Facebook-topman Mark Zuckerberg heeft een boerenjaar achter de rug. ©REUTERS

Facebook verkent de jongste tijd nieuwe recordhoogtes op Wall Street, al ging het aandeel dinsdag wat omlaag in een verdeelde handelssessie. De bekroning van een boerenjaar, met dank aan het succes van zijn mobiele advertentieplatform. Volgende uitdaging: e-commerce.

Met een marktwaarde van 230 miljard dollar is Facebook  meer dan ‘s werelds grootste sociale netwerk. Eigenlijk is het niet fair om het bedrijf nog onder te brengen in een hoekje met Twitter  en LinkedIn . Die twee zijn in vergelijking klein bier, met een marktwaarde van amper een tiende van hun grote broer.

Dat heeft topman Mark Zuckerberg gerealiseerd met de uitbouw van een succesvol advertentieplatform, dat vooral in mobiele toepassingen een schot in de roos was. Een sterke prestatie, want waarnemers hadden grote twijfels of Facebook wel zou slagen. Zuckerberg deed dat uiteraard niet alleen. Analisten zijn het erover eens dat de bloemen eigenlijk naar Sheryl Sandberg moeten. De operationele directeur, weggeplukt bij Google, is diegene die meteen inzag dat Facebook zijn immense gebruikersbasis, 1,35 miljard mensen, best kon verzilveren door adverteerders er voor te laten betalen.

Vette kaskoe

1,35 miljard
Het aantal gebruikers van Facebook wereldwijd

Die adverteerders vallen tegenwoordig over elkaar heen om via Facebook reclame te maken. Het sociale netwerk was tijdens dit eindejaarsseizoen de grote slokop van de advertentiebudgetten van Amerikaanse bedrijven. Maar liefst 76 procent maakte gebruik van Facebook om reclame te maken voor hun eindejaarspromoties. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker eMarketer. Sommige van die adverteerders maakten ook gebruik van Twitter en LinkedIn, maar in veel mindere mate. En omdat Facebook erin slaagt die advertenties gerichter naar het juiste doelpubliek te brengen, kan het ook hogere prijzen vragen. In het derde kwartaal lagen de tarieven driemaal hoger dan vorig jaar.

Op die manier heeft Facebook een vette kaskoe gekweekt, vergelijkbaar met de ‘search’-kaskoe van Google . Het bedrijf krijgt zo ademruimte om nieuwe dingen te doen. En het nieuwe ding bij uitstek is e-commerce, met daaraan gekoppeld elektronisch en mobiel betaalverkeer. Facebook experimenteert volop met een ‘buy’-toets. Die moet toelaten om meteen vanop het eigen platform producten te verkopen.

'Buy'-knop

Facebook heeft zich losgerukt uit de niche van sociale media en richt zich nu op kolossen als Google, Amazon en zelfs Apple. Web 2.0 is volwassen geworden. Dat brengt risico’s met zich mee. In Europa is het debat over Google al losgebroken. De (terechte) vraag van europarlementairen luidt: is het wel gezond dat Google een dominante zoekrobot en een dominant advertentieplatform onder hetzelfde dak verenigt? Het loont zeker de moeite om dat eens nader te bekijken. Alleen: Google is zodanig groot geworden dat zelfs maar de suggestie van een opsplitsing tot zure oprispingen leidde in Washington. Als een bedrijf zo machtig wordt dat het overheden kan aansturen, mag een mens wantrouwig worden.

Facebook gaat dezelfde weg op. Met wereldwijd 1,35 miljard gewone Facebook-gebruikers zoals u en ik als steunbeer, bouwt Mark Zuckerberg een multinational uit die tentakels heeft die langs alle kanten ons gewone leven binnendringen. Toegegeven, vaak maakt hij ons leven daarbij comfortabeler. Maar de wereldwijde bankencrisis leerde ons al dat de notie ‘too big to…’ erg gevaarlijk is.

 

Facebook is niet de enige die de markt van online shoppen wil ontginnen. Ook Twitter is bezig met betaalverkeer via tweets en een eigen variant van de ‘buy’-knop. Maar Twitter heeft een grote handicap: een kleinere gebruikersbasis. Het telt 284 miljoen actieve gebruikers, die minstens 1 keer per maand een tweet versturen. Niet min, maar toch een minder solide fundering om een e-commerceplatform mee uit te bouwen dan de 1,35 miljard van Facebook. Misschien daarom dat dinsdag analistenrapporten opdoken waarin werd gespeculeerd over een mogelijk vertrek van Twitter-topman Dick Costolo in 2015.

Al blijft er nog de vraag of e-commerce wel zo’n goudmijn is. De koning van die sector, Amazon.com , is een gigantisch bedrijf, maar wel structureel verlieslatend. Amazon toont zich bereid om winst op te offeren voor marktaandeel, goed beseffende dat elke niche die topman Jeff Bezos laat liggen, een kans is voor een concurrent.

Concurrentie

Meteen is duidelijk wat de voornaamste struikelsteen is voor Facebook in zijn e-commerceambities: de concurrentie. Amazon ligt voor de hand. Maar op het vlak van mobiel betalen dreigt Facebook in aanvaring te komen met die andere techreus, Apple . Die zet sinds de lancering van de iPhone 6 zwaar in op zijn betaalsysteem Apple Pay. Dat is nog een piepjong systeem, maar zelfs dan tekende de betaaldienst in november al voor 1 procent van de mobiele betalingen in de VS. Apple heeft grote ambities voor de betaaldienst, waardoor het zaak wordt voor Facebook om snel te handelen.

Facebook staat voor de enorme uitdaging om te bevestigen. In 2014 won het aandeel meer dan 40 procent. Sinds de beursgang bedraagt de winst meer dan 110 procent. De perikelen bij de beursgang zijn niet meer dan een nare schim uit het verleden geworden. Maar de marge voor mislukkingen is flinterdun.

Een vergelijking tussen Facebook en zijn 'oude' en 'nieuwe' concurrenten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud