Facebook laat adverteerders alleen betalen voor geziene reclame

©REUTERS

Facebook heeft een nieuwe optie ontwikkeld voor adverteerders die zeker willen zijn dat hun reclameboodschappen ook echt gezien worden.

De optie houdt in dat adverteerders alleen betalen voor advertenties die helemaal over het scherm van een Facebook-gebruiker zijn gerold. Facebook gaat daarnaast ook in zee met het bedrijf Moat, dat technieken heeft ontwikkeld om na te gaan of digitale advertenties effectief bekeken worden.

Moat gaat in eerste instantie verifiëren of reclamevideo’s op Facebook wel echt bekeken worden. Mogelijk zal het bedrijf in een latere fase ook andere advertentietypes verifiëren.

De nieuwigheden werden door Facebook aangekondigd in een blogpost.

Facebook zei al eerder dit jaar dat adverteerders alleen zouden moeten betalen voor advertenties die daadwerkelijk worden gezien. Maar daarbij volstond het al dat één lijn pixels van de advertentie op het scherm van de gebruiker kwam. Adverteerders die dat niet voldoende vinden, kunnen nu dus meer zekerheid vragen dat de advertentie volledig in beeld kwam.

Facebook zet daarmee mogelijk een nieuwe standaard voor de hele markt, want de vraag van adverteerders naar betrouwbare views is groot. ‘Wat wij willen is heel simpel: advertenties die daadwerkelijk door echte mensen worden gezien’, zegt Rob Norman, chief digital officer bij het bureau GroupM Worldwide. Er moeten standaarden komen, en onafhankelijke partijen die de toepassing daarvan controleren, klinkt het. Volgens Norman kan dat ook helpen om meer marketingdollars naar digitale media te doen vloeien.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n