Advertentie
Advertentie

Facebook wil nieuwsberichten op eigen site houden

Facebook-topman Mark Zuckerberg stelde twee jaar geleden al een nieuwstool voor mediabedrijven voor. Nu wil hij interessante verhalen exclusief op zijn platform brengen. ©Bloomberg

Facebook is met een aantal grote mediapartners in gesprek om hun nieuwsverhalen in zijn eigen omgeving te brengen, zodat gebruikers niet meer moeten doorklikken naar een nieuwssite. De mediabedrijven zouden in ruil een deel van het advertentiegeld krijgen.

Volgens de site van The New York Times is Facebook al maandenlang met ‘een half dozijn’ mediabedrijven in gesprek over een eventuele samenwerking. Naast de New York Times zelf zou het wellicht ook gaan om The Guardian, BuzzFeed en National Geographic.

In ruil voor het exclusief aanbieden van verhalen op Facebook zouden de mediapartners een deel van het advertentiegeld krijgen. Facebook zou de nieuwigheid al de komende maanden willen uittesten.

Indien Facebook zijn slag thuishaalt, wint het een belangrijk argument om surfers op zijn site te halen én te houden. Bovendien zou het rivalen zoals Twitter en Flipboard, die een model hebben opgebouwd rond het verspreiden van externe nieuwsverhalen, op hun terrein verslaan.

Voorproefje

Facebook zelf houdt het erop dat het vooral een betere ervaring wil voor zijn gebruikers. Wie nu nieuwsartikelen via Facebook leest, wordt doorgestuurd naar de website waar het artikel staat. Daarbij gaat veel tijd verloren, zeker op smartphones en tablets, klinkt het.

©Facebook

En niet alle mobiele websites zijn even gebruiksvriendelijk, luidt het nog. Facebook heeft wel wat ervaring met vormgeving. Sinds vorig jaar stroomlijnt de socialenetwerksite verhalen van vrienden en ook nieuwsberichten in 'Paper'. Mogelijk is dat een voorproefje van Facebooks plannen met het nieuws van de grote mediamerken.

Voor de mediabedrijven is Facebook, met zijn 1,4 miljard gebruikers, een steeds belangrijker kanaal om nieuws te verspreiden en bezoekers aan te trekken. Heel wat nieuwssites halen vandaag al meer bezoekers binnen via Facebook en Google dan via hun eigen homepage. Bij de toonaangevende Amerikaanse krant The New York Times komt nog maar één op de drie bezoekers binnen langs de homepagina.

Toch is het nog een hele stap verder om eigen verhalen volledig aan een ander platform toe te vertrouwen. Op die manier geven ze immers ook de controle over de data – informatie over de profielen en voorkeuren van hun lezers – uit handen. Mogelijk draaien de gesprekken ook over het delen van dat soort informatie. Enkele grote mediamerken, onder wie eveneens The Guardian, kondigden nog maar vorige week een alliantie aan om data te delen en een gezamenlijk platform voor adverteerders aan te bieden.

SnapChat

Facebook is lang niet de enige die grote mediamerken voor zijn kar wil spannen. Zo lanceerde Snapchat begin dit jaar 'Discover', een luik waar onder meer CNN, ESPN, Comedy Central, Cosmopolitan, Vice en Yahoo News hun content delen. Op die manier wil de fotodeeldienst zijn gebruikers, grotendeels tieners, langer vasthouden zodat zijn advertenties beter verkopen.

 

 






 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud