Financial Times in Japanse handen

©Bloomberg

De Japanse mediagroep Nikkei koopt de zakenkrant Financial Times. Ze betaalt 844 miljoen pond (1,2 miljard euro) voor de zalmkleurige Angelsaksische zakenkrant.

Geruchten over de verkoop van Financial Times doken de voorbije jaren zo vaak op, dat het verhaal was verworden tot het Monster van Loch Ness van de Britse mediawereld. Toen het verhaal enkele dagen geleden opnieuw de kop opstak, geeuwden de meeste waarnemers dan ook eens.

Maar Reuters stak donderdagmiddag het vuur aan de lont door te melden dat de aankondiging van de verkoop aan ‘een globale digitale mediaspeler’ imminent was. Even deed de naam van de Duitse mediagroep Axel Springer - uitgever van onder meer Bild en Die Welt en eigenaar van het Belgische Immoweb - de ronde. Maar uiteindelijk blijkt Nikkei Inc met het Angelsaksische krantenicoon aan de haal te gaan.

De Japanse mediagroep betaalt 844 miljoen pond (1,2 miljard euro) voor zijn zalmkleurige Angelsaksische sectorgenoot en aanverwante publicaties. Het overnamebedrag houdt rekening met 19 miljoen pond cash in de boeken van FT Group. De participatie van 50 procent van FT-eigenaar Pearson in het weekblad The Economist maakt geen deel uit van de deal.

Het overnamebedrag vertegenwoordigt 35 keer de operationele winst en meer dan 2,5 keer de omzet van FT Group over het afgelopen boekjaar. Die kwamen vorig jaar respectievelijk uit op 24 miljoen pond en 334 miljoen pond (473 miljoen euro). Ter vergelijking: toen Jeff Bezos (Amazon) de prestigieuze, doch noodlijdende Washington Post kocht, betaalde hij slechts 40 procent van de omzet en 17 keer de operationele kasstroom (ebitda) van de Amerikaanse krant.

Gedetailleerde financiële gegevens voor de Financial Times zijn er niet. De zakenkrant is goed voor een dagelijkse verkoop van 737.000 exemplaren, waarvan 70 procent digitaal. De verkoop klom de vijf laatste jaren met ongeveer een derde.

Nikkei legt dankzij de transactie niet enkel de hand op de zalmkleurige krant, maar ook op een hele reeks aanverwante publicaties zoals het luxemagazine How to Spend It, de website ft.com, het magazine The Banker en Medley Global Advisors, een magazine dat focust op institutionele beleggers, hefboomfondsen en vermogensbeheerders.

Mediareus

Nikkei Inc is een van de grootste mediagroepen van Japan. Het bekendste medium van de groep is de zakenkrant Nihon Keizai Shinbun (Nikkei), maar het omvat ook een reeks andere sectoriële publicaties. De groep geeft ook magazines en boeken uit en heeft bovendien participaties in een reeks lokale televisiezenders. De groepsomzet bedroeg vorig jaar 170 miljard yen (1,25 miljard euro).

Qua verkoopcijferse verbleekt de Financial Times naast haar nieuwe Japanse zusterkrant. De ochtendeditie van de Nihon Keizai Shimbun (Nikkei) haalt een verkoop van 3 miljoen exemplaren.De Nikkei wordt geprezen voor zijn accurate berichtgeving. Maar die accuraatheid irriteert ook buitenlandse investeerders, die van oordeel zijn dat ze door het uurverschil worden benadeeld ten opzichte van hun Japanse concurrenten.

Het komt niet zelden voor dat de zakenkrant dagen of weken op voorhand uitpakt met belangrijke aankondigingen van bedrijven of heel accurate financiële resultaten. Bloomberg analyseerde eens de berichtgeving van zijn concurrent en kwam tot de conclusie dat 37 van de artikels van de zakenkrant over bedrijfsresultaten financiële cijfers bevatte die niet of nauwelijks (minder dan 10%) afweken van de uiteindelijk gepubliceerde gegevens.

Het Britse Pearson had de Financial Times 60 jaar in portefeuille. Na de verkoop van de Financial Times zal de groep focussen op zijn opvoedings- en boekentak. Pearson is onder meer de eigenaar van de uitgevers penguin en Random House. De groep boekte vorig jaar een omzet van 4,9 miljard pond.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud