Geplaagd Facebook groeit nog in België

Ondanks de schandalen en de twijfels over de aantrekkingskracht van Facebook zag het sociale netwerk zijn vriendenkring in ons land dit jaar nog groeien. ©REUTERS

Het aantal gebruikers van Facebook in ons land stijgt nog altijd, ondanks de aanhoudende crisissfeer rond het sociale netwerk. Maar de schaal van het platform zegt niets over de effectiviteit ervan, waarschuwen experts.

Facebook, met 2,2 miljard gebruikers het grootste sociale netwerk ter wereld, zit in de hoek waar de klappen vallen.

Na de verkiezing van Donald Trump tot president van de Verenigde Staten moest het sociale netwerk erkennen dat het te traag had gereageerd op de verspreiding van Russisch nepnieuws via zijn platform. In maart kwam Facebook vervolgens in opspraak vanwege het datamisbruik door het Britse bigdatabedrijf Cambridge Analytica. Voor de afhandeling van die schandalen huurde Facebook het pr-bureau Definers in, wat alweer op een controverse uitdraaide.

©MEDIAFIN

Maar die spiraal aan schandalen heeft geen impact op de operationele cijfers, toch niet in ons land. Dat blijkt uit officiële cijfers van Facebook. Het sociale netwerk zag zijn vriendenkring in ons land dit jaar nog groeien. Dat is opmerkelijk, want naast de vele schandalen rijzen ook twijfels over de aantrekkingskracht van Facebook. Instagram, de fotodeelapp en kleine broer van Facebook, lijkt met al een miljard gebruikers de wissel op de toekomst.

In het derde kwartaal telde Facebook  in ons land 7 miljoen gebruikers. Een gebruiker telt mee in de cijfers vanaf het moment dat hij elke maand minstens één keer actief is op het platform. 80 procent van de gebruikersbasis - 5,6 miljoen Belgen - is dagelijks actief op het sociale netwerk.

Het zijn absolute recordcijfers voor Facebook in ons land. Al treedt stilaan verzadiging op. Het aantal gebruikers groeide dit jaar met 4,4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Toen had Facebook 6,7 miljoen ‘vriendjes’ in België. Dat groeitempo ligt lager dan het jaar voordien, toen het aantal gebruikers met 8 procent vooruitging. Bij de dagelijks actieve gebruikers, het publiek dat voor adverteerders het interessantst is, blijft de groei stabiel op 5,6 procent.

Advertenties

Voor adverteerders is het groeiende Facebook-publiek in ons land hoe dan ook interessant. Via Facebook kunnen ze 7 miljoen Belgen gericht benaderen met reclameboodschappen. Ze kunnen aparte doelgroepen hanteren volgens onder meer regio, leeftijd, interesses of zelfs politieke of religieuze voorkeur.

Facebook geeft geen cijfers over hoeveel reclameomzet het uit de Belgische markt puurt. De advertentie-inkomsten van het sociale netwerk lopen via zijn Ierse vestiging, waar het Europese hoofdkantoor gevestigd is. Vanaf volgend jaar komt daar verandering in. Facebook gaat dan grote campagnes, die steun krijgen van lokale verkoopteams, in België inboeken. Zo komen ze ook op de radar van de Belgische fiscus.

Elke adverteerder moet zich afvragen of een campagne op Facebook effectief meerverkoop genereert.
Chris Van Roey
Voorzitter Adverteerdersunie

Adverteerders die zich op de enorme schaal van het platform verlekkeren, mogen niet blind zijn voor de addertjes onder het gras, waarschuwt Chris Van Roey, de voorzitter van de Unie van Belgische Adverteerders (UBA). ‘De cijfers van Facebook zijn niet geauditeerd door een onafhankelijke partij’, stelt hij. Facebook kwam in het verleden al in opspraak met opgeblazen statistieken, bijvoorbeeld van het aantal keren dat video’s bekeken werden.

Van Roey roept adverteerders op hun eigen rekening te maken. ‘Elke adverteerder moet zich afvragen of een campagne die op Facebook liep, effectief een meerverkoop genereert.’ Hij stelt vast dat individuele adverteerders zich vaak meer laten leiden door een ‘geloof in de kracht van Facebook’ dan door effectieve cijfers over het succes ervan.

Contrast

De groei van het aantal Facebook-gebruikers in ons land staat in schril contrast met de evolutie van het aantal gebruikers in de rest van Europa. In de voorbije twee kwartalen daalde zowel het aantal maandelijkse als dagelijks actieve gebruikers. In het derde kwartaal logden over heel Europa 278 miljoen gebruikers dagelijks in, 5 miljoen minder dan in het eerste kwartaal.

Dat moet Facebook zorgen baren, want het verdient goed geld aan de Europese gebruiker. Facebook puurde per kwartaal gemiddeld 8,82 dollar uit de Europeaan. Alleen aan de gemiddelde Amerikaan verdient het meer (27,6 dollar). De daling van het aantal Europese gebruikers ligt mogelijk aan de rel met het Britse bigdatabedrijf Cambridge Analytica en de invoering van de nieuwe Europese privacyregels (GDPR).

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect