Google gaat uw mails niet meer lezen

©Bloomberg News

Het internetbedrijf Google stopt met het scannen van de inhoud van mails die verstuurd worden via zijn e-maildienst Gmail.

Google doet de opmerkelijke aankondiging in een blogpost. Daarin heet het dat de zakelijke maildienst G Suite en het consumentenproduct Gmail ‘beter op elkaar zullen worden afgestemd’. Het belangrijkste gevolg is dat de mails van consumenten niet langer gescand zullen worden op de inhoud, met als doel daar advertenties aan te koppelen.

Met de beslissing lijkt Google vooral zijn zakelijke klanten te willen geruststellen. De mails van G Suite werden sowieso al niet gescand voor reclamedoeleinden, maar veel zakelijke gebruikers gingen er wellicht van uit dat dat toch gebeurde. Google wil voortaan kunnen uitpakken met de heldere belofte dat het geen enkele mail van zijn gebruikers leest.

Dat betekent overigens niet dat Gmail-gebruikers geen advertenties meer te zien krijgen. Alleen zullen die niet meer rechtstreeks gebaseerd zijn op de inhoud van uw berichten, maar wel op de andere informatie die Google al over u heeft. En dat is doorgaans een pak meer dan de meeste mensen vermoeden.

Het scannen van mails was ooit een snelle en makkelijke manier voor Google om zijn adverteerders de mogelijkheid te bieden ‘gepersonaliseerde’ boodschappen te tonen. Maar de tools die adverteerders intussen ter beschikking hebben, zijn veel krachtiger én subtieler.

Bedrijven als Google en Facebook werken samen met grote netwerken van andere websites en weten behoorlijk goed wat u allemaal op het web uitspookt. Veel mensen gebruiken hun Google-account ook om snel op andere webdiensten te kunnen inloggen. Handig, maar het betekent telkens ook dat u een pak informatie over uw voorkeuren en gedragingen aan de internetreus doorspeelt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect