Advertentie

John de Mol koopt tv-groep SBS

John de Mol koopt de tv-zenders SBS om er een multimediabedrijf mee uit te bouwen. ©Hollandse Hoogte

De Nederlandse mediamagnaat wil met de zenders een multimediabedrijf uitbouwen. In dat plan passen ook de kranten en websites van de Telegraaf Media Groep.

De Mol koopt SBS Nederland van het Finse mediabedrijf Sanoma. Het nieuws deed vrijdag al de ronde, vandaag werd het bevestigd.

De Mols mediabedrijf Talpa wordt voor 237 miljoen euro volledig eigenaar van SBS6, Veronica, Net5 en SBS9. In dezelfde deal krijgt Sanoma Veronica Uitgeverij in handen.

600 miljoen
SBS Nederland zag de voorbije zes jaar 600 miljoen euro aan waarde verdampen.

Talpa en Sanoma kochten SBS in 2011 voor ruim 1 miljard euro. Talpa verwierf toen een minderheidsbelang van 33 procent, Sanoma kreeg de rest.

Het was een moeilijk huwelijk met tegenvallende kijkcijfers. De Mol eiste daarop meer investeringen, een eis die Sanoma naast zich neerlegde. Daarop wou De Mol Sanoma uitkopen, tegen een lager bedrag dan in 2011. Ook dat zagen de Finnen niet zitten. De afgelopen jaren moesten ze voor tientallen miljoenen euro waardeverminderingen boeken op SBS. Vandaag is de zendergroep, op basis van de verkoop, 400 miljoen euro waard.

Multimedia

De Mol wil met de zenders een multimediabedrijf uitbouwen. In dat plan passen ook de kranten en websites van de Telegraaf Media Groep (TMG) die De Mol probeert in te lijven. Het Belgische Mediahuis heeft echter een meerderheid van TMG in handen. De Mol zit op een belang van 28 procent en lijkt niet van plan om die participatie op te geven.

De Nederlandse ondernemer bezit ook de populaire Nederlandse radiozenders Sky, 538, Veronica en Radio10, en is verbonden aan het productiehuis Talpa Media, dat onder meer de programma's 'The Voice' en 'Utopia' maakt voor SBS.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud