Advertentie

Klikmachine Taboola haalt 117 miljoen dollar op

Taboola beheert een platform voor artikelsuggesties dat uitgevers met een widget in hun site kunnen integreren.

Taboola, een Amerikaans bedrijf dat een systeem heeft ontwikkeld om populaire content te verspreiden, wordt in een nieuwe kapitaalronde op bijna een miljard dollar gewaardeerd.

Taboola beheert een zogenaamd ‘content discovery platform’ dat door uitgevers en adverteerders kan gebruikt worden om populaire content te verspreiden. Dat gebeurt via widgets die vaak onderaan of in de marge van drukbezochte websites getoond worden. Bezoekers krijgen daar suggesties te zien van artikels die ze misschien ook ‘leuk’ of ‘interessant’ vinden. Aan het netwerk van Taboola, dat ruim 500 miljoen surfers per maand bestrijkt, nemen verschillende grote mediabedrijven deel, zoals Business Insider en The Atlantic.

Het bedrijf haalde zopas 117 miljoen dollar op om zijn verdere expansie te financieren, ook buiten de VS. Niet alleen het grote bedrag is opmerkelijk, ook de namen van de investeerders zijn dat: het gaat onder meer om de vermogensbeheerder Fidelity, de mediagroepen Advance Publications en Comcast, de Franse Groupe Arnault (eigenaar van LVMH), Yahoo! Japan en de Italiaanse zakenman Carlo De Benedetti. Oudere lezers zullen die laatste vooral kennen van zijn raid op de Generale Maatschappij eind jaren 80, maar de Benedetti is ook eigenaar van de uitgeversgroep L’Espresso.

Volgens TechCrunch wordt het bedrijf nu op bijna een miljard dollar gewaardeerd. Topman Adam Singolda zegt dat hij een beursgang niet uitsluit. Taboola haalt een jaaromzet van zowat 200 miljoen dollar en is winstgevend.

In ons land wordt het platform nog niet veel gebruikt, maar de meeste uitgevers bekijken wel de mogelijkheden die content discovery hen kan bieden.  Het systeem wordt ook meer en meer gebruikt om zogenaamde ‘native advertising’ – advertenties in de vorm van redactionele content – te verkopen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud