opmerkelijk

Marketeers screenen uw selfies

Met software speurt Dito Labs online naar selfies die iets vertellen over bepaalde producten. ©RV

Met nieuwe software zijn digitale marketingbedrijven in staat op grote schaal trends op te sporen in foto’s op sociale media. Gedeelde afbeeldingen op sites als Instagram, Flickr en Pinterest bevatten een schat aan informatie, schrijft The Wall Street Journal.

Een publiek toegankelijke online foto van iemand die sport met een blikje Coca-Cola in de hand, zegt iets over hoe het reclameteam van Coca-Cola zijn product in de markt moet zetten. Zeker wanneer via computeralgoritmes uit de miljoenen publieke foto’s op sociale media trends en specifieke patronen kunnen worden afgeleid, ontstaat een lucratieve business.

Onder andere de bedrijven Ditto Labs en Piqora zetten in op datamining van foto’s online. Ditto Labs heeft software om automatisch logo’s te detecteren en herkennen. Op die manier kunnen ze bedrijven voorzien van nuttig marktonderzoek naar hoe, waar en in welke context hun producten of producten van de concurrentie worden geconsumeerd.

De juiste advertentie

Bijvoorbeeld voedingsgigant Kraft Foods betaalt Ditto Labs om op fotoplatformen Tumblr en Instagram te zoeken naar foto’s met producten van Kraft Foods. Zo kan de voedingsgroep bijvoorbeeld nagaan welke drank mensen het liefst drinken bij een macaroni met kaas en of mensen daarbij vrolijk kijken. Met die informatie kunnen op maat gemaakte advertenties aan bepaalde doelgroepen worden gericht of kan ‘de juiste’ gratis drank worden aangeboden bij aankoop van een macaroni.

Ook het in Californië gevestigde bedrijf Piqora verzamelt foto’s op sociale media, zet de info om in infografisch materiaal om klanten meer inzicht te verschaffen in het gebruik van hun producten.

Privacy

Voor de marketingbedrijven die op grote schaal online foto’s analyseren en de fotoplatformen die dat toelaten, is het voortdurend dansen op een slappe koord. Ook al richten ze zich op publiek toegankelijke foto’s, toch worden vragen gesteld bij de privacy. Doordat de foto-analysetechniek een vrij recent fenomeen is, is niet altijd duidelijk wat juridisch wel en niet is toegelaten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud