Mediahuis koopt oudste krant van Nederland

©Kees van de Veen

De Vlaamse mediagroep Mediahuis neemt de Nederlandse noordelijke dagbladen van NDC mediagroep over. Die omvatten onder meer de Leeuwarder Courant, de oudste krant van Nederland. De prijs van de transactie is niet bekend.

Het nieuws dat Mediahuis verregaande gesprekken over de overname van NDC mediagroep voerde, raakte vorige week bekend. Nu hebben de betrokken partijen een princiepsakkoord over de deal bereikt. Financiële details worden niet gegeven. De Nederlandse concurrentiewaakhond moet de transactie nog goedkeuren. De twee aandeelhouders van NDC - de stichtingen FB Oranjewoud (87 procent) en Je Maintiendrai (13 procent) - zullen nog elk een bestuurder (commissaris) hebben bij NDC.

Met de overname van de Noordelijke Dagblad Combinatie komt nu ook het laatste grote zelfstandige krantenbedrijf van Nederland in Belgische handen.

Met de overname van de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) komt nu ook het laatste grote zelfstandige krantenbedrijf van Nederland - afgezien van de groep boven de nichespeler het Financieele Dagblad - in Belgische handen. NDC is de uitgever van de Leeuwarder Courant, de oudste krant van Nederland. Het geeft ook het Dagblad Van het Noorden en het Friesch Dagblad uit. Het is ook de groep achter weekbladen in Drenthe, Flevoland, Friesland, Groningen en Overijssel. 'De sterke regionale identiteit van NDC mediagroep staat voor Mediahuis voorop', klinkt het in het aankondigingsbericht van de overname.

Financiële problemen

NDC kent al enkele jaren financiële problemen. Het aantal abonnementen krimpt, net als de advertentieomzet. Het bedrijf wisselde jaren van rode cijfers met jaren van bescheiden winst, meestal nadat een reorganisatie werd doorgevoerd. De voorbije tien jaar gingen honderden arbeidsplaatsen bij het bedrijf verloren.

Pogingen om met digitale abonnementen en andere activiteiten nieuwe inkomstenbronnen aan te boren brachten weinig zoden aan de dijk. In 2017 en 2018 boekte de mediagroep respectievelijk 5,2 en 4,8 miljoen euro verlies. In 2018 was dat op een omzet van 115 miljoen euro.

Vlaamse veroveraars

De Vlaamse mediagroepen DPG Media (ex-De Persgroep) en Mediahuis domineren de Nederlandse mediamarkt. DPG geeft in Nederland onder meer al Het Parool, de Volkskrant, Trouw en het Algemeen Dagblad uit, boven op een reeks regionale dagbladen.

Mediahuis is er onder meer eigenaar van De Telegraaf en NRC Handelsblad en enkele regionale dagbladen in Noord-Holland en Limburg.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud