Advertentie

Mediahuis zet voet aan grond in Duitsland

Gert Ysebaert, de CEO van Mediahuis. ©BELGAIMAGE

Mediahuis staat op een zucht van zijn eerste stap in Duitsland. De uitgever van Het Nieuwsblad en De Standaard voert verregaande onderhandelingen om het Duitse AVG, de hoofdaandeelhouder van Medienhaus Aachen, over te nemen.

Mediahuis is al actief in Ierland, Luxemburg en Nederland. Maar nu lonkt de mediagroep ook naar Duitsland. Het bedrijf voert overnamegesprekken met het Duitse Aachener Verlagsgesellschaft, kortweg AVG. Dat controleert voor 70 procent Medienhaus Aachen, een mediagroep die actief is in de regio Aken, Düren en Heinsberg (Noordrijn-Westfalen).

De twee dagbladen Aachener Zeitung en Aachener Nachrichten vormen de kern van Medienhaus Aachen. De regionale kranten bereiken dagelijks 300.000 lezers met de gedrukte krant en zijn maandelijks goed voor 1 miljoen unieke bezoekers online in de stadsregio Aken en in de districten Düren en Heinsberg. In het uitgeversportfolio van de uitgever zitten ook een gratis zondagsblad (Aachener Zeitung am Sonntag) en servicemagazines (zoals ‘Klenkes en ‘GastroGuide Euregio’). De groep beschikt over een eigen drukkerij en verzorgt zelf de distributie.

Winstgevend

Medienhaus Aachen stelt 400 personeelsleden (exclusief distributie) tewerk en realiseert een jaarlijkse omzet van 80 miljoen euro. De Duitse mediagroep is winstgevend, maar die cijfers worden niet vrijgegeven.

De uitbreiding van onze activiteiten naar de Duitse regio Noordrijn-Westfalen is een logische volgende stap.
Gert Ysebaert
CEO Mediahuis

Als de overname slaagt, en daar lijken beide partijen van uit te gaan, dan verwerft Mediahuis 70 procent van AVG. De overige 30 procent is in handen van Aachener Nachrichten Verlagsgesellschaft GmbH & Co.KG (ANV), dat sinds 1996 deel uitmaakt van de Rheinische Post Mediengruppe.

Logische stap

‘Na de ontwikkeling van onze groep in België, Nederland, Ierland en sinds vorig jaar ook Luxemburg, is de uitbreiding van onze activiteiten naar de Duitse regio Noordrijn-Westfalen een logische volgende stap’, benadrukt Gert Ysebaert, de CEO van Mediahuis. ‘Het gebied sluit niet alleen geografisch aan bij onze activiteiten, maar in Aachener Verlagsgesellschaft hebben we ook een sterke potentiële partner gevonden met sterke merken en mensen, die een mooie toegevoegde waarde kunnen bieden aan ons portfolio en onze organisatie.’

Mediahuis werkte zich de voorbije jaren dankzij een reeks overnames in de top van de Europese nieuwsmedia, met een omzet die in 2020 net niet de kaap van een miljard haalde (990,5 miljoen euro). Met het herstel van de reclamemarkt en nieuwe overnames zou het bedrijf dit jaar ver over die lat moeten springen. Omdat de expansie grotendeels gefinancierd werd uit de eigen cashflow blijven de schulden van het mediabedrijf onder controle.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud