Advertentie
Advertentie

Medialaan schrapt 'Mad Men-commissie'

De cast van tv-serie Mad Men ©RV DOC

Medialaan, het bedrijf achter onder meer VTM en 2BE, schaft de fictieve bureaucommissie van 15 procent af voor media-agentschappen. Daardoor worden zijn reclametarieven makkelijker te vergelijken met die van digitale concurrenten als Google en Facebook.

Het wordt voor adverteerders binnenkort makkelijker om de tarieven tussen klassieke en digitale media met elkaar te vergelijken. Medialaan kondigde aan vanaf volgend jaar de zogeheten 'bureaucommissie' van 15 procent af te schaffen in zijn tarifering, meldt de vakwebsite Media Marketing. Dat is de fictieve commissie die media-agentschappen krijgen voor hun bemiddelingsrol tussen adverteerders en media.

'De praktijk dateert uit de tijd van Mad Men', verduidelijkt topman Chris Van Roey van de Unie van Belgische Adverteerders. Hij verwijst naar de tv-serie Mad men, die zich afspeelt in het decadente New Yorkse reclamewereldje van de jaren 60. 

'In die tijd  betaalden adverteerders niet voor hun mediabureau, dat daarom een agentschapscommissie van 15 procent doorrekende in zijn eindfactuur aan het medium. Maar vandaag is die commissie fictief, omdat alle adverteerders die meteen weer terugkrijgen. In de VS werd de bureaucommissie al in 1956 afgeschaft. Eindelijk lijkt dit nu ook te gaan gebeuren bij ons, onder impuls van Medialaan.'

Voor de adverteerder verandert er niets. 'Vroeger betaalde hij bruto 100 en netto 85. Nu wordt dat meteen 85', zegt Van Roey. 'De enige impact is te vinden bij enkele media-agentschappen, omdat sommige adverteerders hun media-agentschappen betalen op basis van de brutoprijs.'

Digitale spelers als Google en Facebook hebben in hun tarifering nooit gebruik gemaakt van een bureaucommissie. Daardoor kwamen ze goed uit prijsvergelijkingen met traditionele media. Van Roey: 'De officiële prijskaarten geven nu een vertekend beeld. Eens de bureaucommissie afgeschaft, is er meer transparantie.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud