Medialaan wordt internetomroep

Wie gratis gebruik wil maken van Stievie, moet zich registreren. Op basis van de gegevens die u dan invult, krijgt u relevantere reclamefilmpjes. ©Medialaan

Commerciële zendergroep Medialaan plant zijn vlag nog iets dieper in het wereldwijde web. Het bedrijf boven zenders VTM, 2Be en Vitaya lanceert dit najaar een webplatform waarmee kijkers in ruil voor – gerichte – reclame, gratis naar al hun zenders kunnen kijken en terugkijken.

Het zijn spannende tijden in de televisiewereld. In België regeert de klassieke beeldbuis nog en kijkt de meerderheid van de bevolking gewoon lineair naar tv. Maar daar komt aan snel tempo verandering in. Met dank aan technologie kiezen tv-kijkers meer en meer zelf hoe en wanneer ze programma’s willen kijken – en dan nog vaak zonder de reclame die diezelfde programma’s financiert erbij te nemen. Vooral bij jongeren is ‘het nieuwe kijken’ in opmars.

In het najaar lanceert Medialaan Stievie Free. Via dat webplatform (in browser of via de app) kunnen kijkers alle vijf de kanalen van Medialaan - VTM, 2Be, Vitaya, Jim en VTMKZOOM - gratis bekijken. Live, of uitgesteld tot zes dagen terug. Dat kan zowel op computer, als op tablet of smartphone. 

In ruil voor die gratis content, moeten kijkers wel korte reclameblokjes uitzitten. Medialaan gaat daarvoor ook met targeted advertising - gerichte reclame naar het profiel van de kijker - werken. 

Het is een evolutie die commerciële omroepen logischerwijs zorgen baart. Iedereen zoekt naar een eigen manier om zich aan het nieuwe normaal aan te passen. Medialaan neemt dit najaar de teugels van zijn toekomst zelf stevig in handen, met de lancering van het nieuwe webplatform Stievie Free. Daarmee kunnen kijkers de vijf zenders van Medialaan (VTM, 2Be, Vitaya, Jim en VTMKZOOM) streamen via het internet en programma’s opvragen tot zes dagen terug in de tijd. Gratis. En dat zowel op pc, tablet als smartphone.

Combinatie

Een voorbeeld uit de interface van Stievie Free. ©rv

Dit webplatform is gegroeid uit twee eerdere experimenten van Medialaan. Twee jaar geleden lanceerde de zendergroep met Stievie een betalende app waarmee je alle Vlaamse zenders tot zes dagen kon terugbekijken. En een jaar geleden gooide Medialaan alle VTM-content gratis online, gesubsidieerd door korte reclameblokken die niet vielen door te spoelen. Die twee worden nu eigenlijk gecombineerd in een gratis app en website waarin je alle content krijgt en zes dagen terug kan opvragen in ruil voor reclame.

‘Een jaar na de lancering van VTM.be moesten we vaststellen dat onze stoutste verwachtingen werden overtroffen’, legt Peter Bossaert, CEO van Medialaan, uit. ‘Meer dan 550.000 Vlamingen hebben zich aangemeld. Die mensen kijken per maand meer dan 1,6 miljoen volledige afleveringen van onze programma’s. En drie kwart van de views komen van mensen jonger dan 24 jaar. We bereiken een doelgroep die vaak moeilijk te bereiken is via de traditionele kanalen. Een derde van de jongeren tussen 15 en 24 jaar is aangemeld op VTM.be. Dat is fenomenaal.’

En ook het economische plaatje klopte. ‘Uit al onze onderzoeken met VTM.be blijkt dat kijkers de korte reclameblokken die niet doorspoelbaar zijn normaal vinden in ruil voor de gratis content die we hen bieden’, aldus Bossaert. Tel die twee elementen bij elkaar op, en u begrijpt waarom Medialaan er nu een stap verder mee gaat.

Targeted advertising

Die stap verder beperkt zich niet tot het opentrekken van het principe van VTM.be naar alle vijf de Medialaan-zenders. Ook met de economische kant wordt er een stap gezet. Want voor het eerst gaat Medialaan werken met ‘targeted advertising’ – reclame die is afgestemd op het profiel van de kijker. ‘We houden het bij dezelfde korte reclamemomenten, maar met dit soort gerichte advertenties kunnen we die relevanter maken voor zowel de kijker als de adverteerder’, aldus Bossaert.

1,6 miljoen
Er worden maandelijks 1,6 miljoen volledige afleveringen bekeken via VTM.be

Die advertenties worden ‘getarget’ op basis van gegevens die gebruikers zelf invullen bij registratie voor het webplatform. Het gaat daarbij  om socio-demografische gegevens. Op basis daarvan kan Medialaan dan de juiste adverteerder bij de juiste doelgroep krijgen.

Quid Stievie?

Stievie Free wordt een stevige concurrent voor Stievie, de betalende app van Medialaan waar ook de andere Vlaamse zenders licht uitgesteld in te bekijken zijn. Maar die app wordt niet begraven. Medialaan ziet Stievie als de premium-versie van Stievie Free, waarin je een groter aanbod krijgt en wel de reclame kan doorspoelen. Medialaan introduceert zo dus eigenlijk het model waar ze de distributeurs van digitale televisie jaren om vroegen: goedkope tv met reclame, en wie reclame wil doorspoelen betaalt wat bij.

Er worden wel even geen nieuwe klanten aangenomen voor de betalende Stievie-app, terwijl die een update krijgt voor het najaar. Bestaande abonnees kunnen de dienst wel gewoon blijven gebruiken tot dan. 

Digicorder

Met deze lancering in het najaar zet de van oudsher klassieke zendergroep Medialaan zich meer dan ooit op de kaart als internetomroep. Het bedrijf gaat, naast zijn klassieke aanwezigheid op kabel en digitale televisie, ook over the top - tv-jargon voor het rechtstreeks benaderen van de kijker via het internet. Dat is mogelijk niet naar de zin van distributeurs als Telenet of Belgacom. Die rekenen op dit soort content om hun digitale televisie te slijten aan de kijker.

Wie gratis gebruik wil maken van Stievie, moet zich registreren. Op basis van de gegevens die u dan invult, krijgt u relevantere reclamefilmpjes. ©Medialaan

Kans dat hierdoor al veel mensen hun kabelabonnement opzeggen, is klein. Maar als straks andere omroepen het voorbeeld van Medialaan volgen, is dat slecht nieuws voor de distributeurs. Dat is meteen één van de redenen waarom Telenet en Proximus meer en meer inzetten op betaaltelevisie met exclusieve content, en waarom Telenet zich inkocht in commerciële zendergroep SBS (Vier en Vijf).

Maar Bossaert ziet Medialaan niet meteen als een concurrent voor de ditributeurs. ‘We richten ons op een nieuwe doelgroep, die moeilijk te bereiken valt. Daar hebben ook de distributeurs belang bij. Ofwel rechtstreeks, in de zin dat de nood aan een goede internetconnectie of meer data zal stijgen. Hetzij onrechtstreeks, in die zin dat we mensen die ver van het medium stonden dichter kunnen trekken, en zo misschien kunnen verleiden tot een volwaardig televisieabonnement.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud