Murdoch haalt grof geschut boven om Sky in te lijven

Rupert Murdoch. ©BLOOMBERG NEWS

De mediatycoon biedt 24,5 miljard pond (27,7 miljard euro) voor de Britse commerciële televisiezender. Hij troeft daarmee Comcast af. Sky is het bod genegen.

Comcast, bekend van de Amerikaanse televisiezender NBC, en 21st Century Fox, het mediaconcern van tycoon Rupert Murdoch, zitten al maanden in een bitse strijd om Sky verwikkeld. Het Britse Sky  baat in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland en Italië betaaltelevisiezenders uit. Het is ook de eigenaar van de Britse nieuwszender Sky News en bezit veel rechten op Premier League-matchen.

Murdoch bood in 2016 al eens op de aandelen van de Britse commerciële zender die hij nog niet in handen had (61%). Hij bood eerst 10,75 pond per Sky-aandeel. Maar Comcast  kwam op de proppen met een overnamevoorstel dat 16 procent hoger lag (12,50 pond per stuk).

Murdoch lijkt de strijd nu te winnen met een bod van 14 pond per aandeel, zo'n 12 procent meer dan wat Comcast biedt. 21st Century Fox zegt dat het een akkoord op zak heeft met het onafhankelijk comité van Sky, dat over de biedingen moet oordelen.

Bezwaren

De overnameplannen van 21st Century Fox stuitten op bezwaren in het Verenigd Koninkrijk omdat Murdoch te veel macht zou krijgen, vooral in de nieuwsmedia. Om rekening te houden met de wensen van de Britse regering sprak hij af met Disney dat hij de nieuwszender Sky News meteen na de deal zou doorverkopen aan de Amerikaanse entertainmentgroep.

Londen moet zich donderdag formeel over de deal uitspreken.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content