opmerkelijk

Nederlandse Consumentenbond eist 1,5 miljard euro van TikTok: 'Uitbuiting van kinderen moet stoppen'

©BELGAIMAGE

Als de populaire videoapp TikTok de schadeclaim van 1,5 miljard euro niet vrijwillig betaalt, stapt de Nederlandse Consumentenbond naar de rechter. 'De handelswijze van TikTok is pure uitbuiting.'

De Nederlandse consumentenorganisatie en de pas opgerichte stichting Take Back Your Privacy zeggen TikTok de wacht aan. Ze hekelen dat de videoapp zijn overwegend jonge gebruikers 'uitbuit'. 'Het bedrijf verdient honderden miljoenen per jaar over de rug van kinderen', zegt directeur Sandra Molenaar. 'Het verzamelt stiekem allerlei privégegevens van kinderen en gebruikt die voor advertenties, waar het bakken geld mee verdient. TikTok heeft kinderen tot een product gemaakt.'

Bij onze noorderburen zijn naar schatting 1,2 tot 1,6 miljoen kinderen actief op het platform. De Consumentenbond eist een schadevergoeding per gedupeerd kind voor de inbreuken op hun rechten. 'We rekenen ongeveer 1.000 euro per gebruiker, al kan je dat niet zo scherp zetten. Niet alle schendingen zijn even zwaar. Het uitbuiten van een 12-jarige weegt zwaarder door dan bij een 17-jarige, die wel beseft dat TikTok een multinational is', legt woordvoerder Gerard Spierenburg uit.

Agressieve marketing

Met de schadeclaim bouwt de Consumentenbond verder op een initiatief van de Europese Commissie. Eind mei kreeg TikTok een maand om klachten over agressieve marketingtechnieken gericht op kinderen aan te pakken.

Als TikTok niet ingaat op de schadeclaim én de gegevens niet verwijdert, stapt de Consumentenbond naar de rechter. Het bedrijf heeft nog niet gereageerd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud