Netflix verpulvert recordkoers na sterke abonneegroei

Netflix-topman Reed Hastings. ©AFP

Netflix breekt de kaap van 250 miljard dollar beurswaarde nadat het zijn leger abonnees boven de 200 miljoen zag uitstijgen. Met die groei stelt de cashverslindende streamingreus ook winst in het vooruitzicht.

Netflix beleeft zijn beste beursdag sinds 2017 na recordcijfers voor het vierde kwartaal. Bij opening van de Amerikaanse handel trekt Netflix ruim 13 procent hoger. Dat brengt de beurwaarde van de streamingdienst op 250 miljard dollar.

De koerssprong volgt op de groei in abonnees die de wereldmarktleider in streamingdiensten bekendmaakte, zo blijkt uit de cijfers voor het vierde kwartaal.

Maar het zijn er uitendelijk ruim 8,5 miljoen extra geworden, tot bijna 204 miljoen, of dik 2 miljoen meer. Over het hele jaar 2020 schreef Netflix 37 miljoen abonnees bij. Dat is een record, met dank aan de lockdown die iedereen naar 'blijf-in-je-kortvertier' deed zoeken.

Met 'The Queen's Gambit' en het kostuumdrama 'Bridgerton', dat een recordaantal van 63 miljoen kijkers lokte en in 76 landen het best bekeken Netflix-programma is, had de streamingreus stevige kijkershits in handen.

Disney+ had met 87 miljoen abonnees een verbluffend eerste jaar, maar wij tekenden evengoed ons beste jaar ooit op
Reed Hastings
CEO Netflix

Even leefde de vrees dat die groei zou vertragen, toen in het derde kwartaal bleek dat Netflix er 'maar' 2,2 miljoen abonnees had bijgekregen. CEO Reed Hastings hamerde er zelf steeds op dat de streamingdienst met de 26 miljoen nieuwe abonnees in de eerste jaarhelft een voorschot op het najaar had genomen.

Al heeft Netflix ook af te rekenen met concurrentie. Zo heeft de streamingapp Disney+, die het entertainmentbedrijf Disney eind 2019 lanceerde, inmiddels al 80 miljoen betalende abonnees.

Dat Disney terrein wint, blijkt ook uit onderzoek van de mediaonderzoeker Nielsen. Daaruit bleek dat zeven van de tien meest gestreamde films in 2020 gekeken werden op Disney+. Daarnaast nam Netflix slechts 28 procent van de streamingtijd voor zijn rekening tegenover 31 procent in 2019. Disney+ was goed voor 6 procent van de streamingtijd.

Volgende blockbuster: cash

Maar ook hier onderstreept Hastings steeds weer dat de echte rivaal voor de 'oogballen van de wereld' Youtube is, niet Disney of andere betalende streamingdiensten. 'Als wij bij Netflix blijven onze leden verblijden, zullen we de eerste keuze blijven', maakt de CEO zich sterk. 'Disney+ had met 87 miljoen abonnees een verbluffend eerste jaar, maar wij tekenden evengoed onze beste jaar ooit op'.

Bovendien is de wereldmarktleider gewapend om zijn positie te verdedigen. De belangrijkste passage van de aandeelhoudersbrief staat achteraan: 'Wij denken dat we dicht bij het punt staan waar onze vrije kasstroom positief wordt. Voor 2021 rekenen we op break-even (...) En dus gaan we niet langer externe financiering nodig hebben'.

'The White Tiger', één van de 70 films die Netflix in 2021 op de abonnees afvuurt

Dat is best straf, want voor alle duidelijkheid: Netflix blijft in hoog tempo in comakijkmateriaal investeren. Zowel in 2019 als 2020 zo'n 10 miljard dollar, het lijntje 'amortization of content assets' in de cashflowtabel van de beleggersbrief. En om de 200 miljoen betalende abonnees te blijven verblijden, staan ook de klassieke Hollywood-studio's steeds meer in het vizier: Netflix beloofde vorige week dit jaar 70 nieuwe films los te laten op de abonnees, te beginnen met 'The White Tiger'.

Maar die kosten kunnen dus steeds meer uit de lidgelden van het legioen comakijkers, dat zonder morren een recente prijsverhoging slikte, gefinancierd worden. Een verschil met de voorbije jaren, toen een cashverslindend Netflix met zijn geregelde uitgiftes van miljarden schuldpapier een soort beursgenoteerde 'Casa de Papel' werd.

Niet langer: Hastings gaat de schuld van 500 miljoen dollar die volgende maand vervalt gewoon uit de eigen kas terugbetalen. En er is meer, zegt de CEO: 'Naarmate we surpluscash genereren overwegen we om zoals in de periode tussen 2007 en 2011 eigen aandelen in te kopen'.

De aandeelhouder hoor je niet klagen dus. Zeker niet die van het eerste uur: in een tabel bij de beleggersbrief stipt Netflix namelijk ook aan dat de return sinds de beursintroductie in 2002 een coole 50.388 procent beloopt, of 40 procent op jaarbasis. Nasdaq moet het over die periode 'maar' met 830 procent stellen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud