Netflix strikt 16 miljoen extra abonnees

De docuserie Tiger King werd door 63 miljoen gezinnen bekeken op Netflix. ©AFP

De coronacrisis is een vloek en een zegen voor Netflix. De videostreamingdienst strikte tijdens de lockdown een recordaantal nieuwe comakijkers, maar de kosten van de crisis wegen ook op de winst.

Zoals verwacht heeft Netflix in het eerste kwartaal veel meer nieuwe abonnees kunnen aantrekken en hebben de klanten veel meer uren gekeken naar producties uit de uitgebreide videotheek van het bedrijf. Met 15,77 miljoen nieuwe betalende klanten erbij, deed Netflix ruim beter dan de doelstelling van 7 miljoen nieuwe abonnees.

Maar ondanks die rugwind van het coronavirus bleef de omzet (5,77 miljard dollar) maar iets boven de verwachtingen. De nettowinst van 709 miljoen dollar (1,57 dollar per aandeel) lag zelfs onder de verwachtingen die CEO Reed Hastings eerder had gegeven (750 miljoen dollar of 1,66 dollar per aandeel).  

De CEO geeft in zijn kwartaalupdate enkele verklaringen. De meeste nieuwe abonnees kwamen er pas in maart bij en droegen nog niet zo veel bij tot de omzet. Zij zullen wel zorgen voor een sterk tweede kwartaal.

Dollar

Maar Netflix heeft met zijn vele buitenlandse abonnees ook zwaar te lijden onder grote wisselkoersschommelingen. De maandelijkse prijs die Braziliaanse klanten bijvoorbeeld betalen is nu, uitgedrukt in dollar, een kwart lager dan vorig jaar.

-25%
wisselkoersen
Door wisselkoersverschillen betaalt een Braziliaanse abonnee omgerekend in dollar 25 procent minder dan een jaar eerder.

Daarnaast zag Netflix de kosten stijgen door de pandemie. Over heel de wereld liggen filmsets en producties stil, maar Netflix moet toch bepaalde kosten blijven betalen. Bovendien stopte de gigant in maart 100 miljoen dollar in een noodfonds om de sector te helpen.

Het gaat om directe steun aan studiomedewerkers als make-up-specialisten, timmerlui, chauffeurs,... in Hollywood, maar ook om steun aan filmfondsen in andere landen. Over heel het jaar wil Netflix de kreunende sector 150 miljoen dollar toestoppen.

Wie tijdens de lockdown geen klant werd, zal dat meteen nadien ook niet worden
Reed Hastings
CEO Netflix

Zal de groei zich de komende kwartalen verderzetten omdat dit jaar tal van alternatieven zoals sport en andere evenementen zijn afgelast? Hastings toont zich erg voorzichtig. Hij verwacht dat een deel van de groei in het eerste kwartaal vooruitgeschoven groei is die anders later was gekomen.

'Iemand die tijdens de lockdown geen klant werd, zal dat meteen nadien ook niet worden', verwacht de CEO. 'Onze inschatting is dat onze groei in het derde en vierde kwartaal dus trager zal zijn', voegde Hastings er tijdens de teleconferentie met analisten aan toe.  

Productie

Netflix geeft aan dat de lockdownmaatregelen een impact hebben op de uitrol van nieuwe eigen series of producties van anderen. Maar het bedrijf zegt dat het dit en volgend jaar toch een  formidabel aanbod van nieuwe titels zal kunnen aanbieden.

Voor de cashpositie is de coronacrisis dan weer een zegen. Er komt meer cash binnen en sommige facturen zullen pas later betaald moeten worden. Al bij al levert dat 1,5 miljard dollar minder cashuitgaven op.

Normaal gezien gaapt er bij Netflix een enorme kloof tussen de - positieve - nettowinst en de - diep negatieve - cashflow: dat is omdat de productiekosten voor comakijkmateriaal boekhoudkundig gespreid mogen worden over meerdere jaren, terwijl de cash wel meteen het bedrijf verlaat. Die kloof overbrugt Netflix met geregelde uitgiftes van schuldpapier. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud