Advertentie
Advertentie

Nrc.next gaat op de schop

De eerste nrc.next rolde in 2006 van de drukpers. ©Joost van den Broek/Hollandse Hoogte

Nrc.next, de zusterkrant van het Nederlandse journalistieke instituut NRC Handelsblad, houdt op te bestaan in zijn huidige vorm. De redactie van de 'compacte ochtendtabloid voor de jonge, hoogopgeleide generatie' wordt wellicht samengevoegd met die van NRC Handelsblad.

Volgens de krant De Volkskrant riep Peter Vandermeersch, de Belgische hoofdredacteur van NRC Handelsblad, in april de redactie bijeen om de plannen aan te kondigen. Het is de bedoeling dat de opvolger van Nrc.next 'een stuk urgenter' wordt en meer stukken gaat gebruiken van het NRC Handelsblad.

De ochtendkrant zou ook dikker worden en zich richten tot een bredere doelgroep. Als de plannen van de uitgever worden uitgevoerd, heeft nrc.next vanaf september geen eigen redactie meer. Vandermeersch wilde aan De Volkskrant enkel kwijt dat hij werkt aan 'een versterking van de twee kranten'.

Nrc.next werd in 2006 boven de doopvont gehouden als een ochtenddagblad voor de internetgeneratie. De bedoeling was om een jong, hoogopgeleid publiek te verleiden met achtergrondverhalen bij het nieuws van de dag en 'opinieverhalen die er toe doen'.

Op zijn hoogtepunt kende het kleine zusje van NRC Handelsblad een oplage van 75.000 exemplaren. Vandaag blijft daar minder dan de helft van over. De krant worstelt al enige tijd met zijn journalistieke lijn. In 2012 stapte de eerste hoofdredacteur Rob Wijnberg op om even later het journalistieke project 'De Correspondent' te starten. Toen al klonk het dat nrc.next in de toekomst 'newsier' moest worden.

Bij de overname van NRC Media door het Belgische Mediahuis, de groep boven De Standaard en Het Nieuwsblad, bleek al dat nrc.next het zorgenkindje was van de groep. Mediahuis-directeur Gert Ysebaert noemde 'de druk op nrc.next' het eerste punt van aandacht.

Rode cijfers

De betaalde papieren oplage van de Nederlandse landelijke dagbladen is vorig jaar met 4,9 procent gedaald, zo raakte dinsdag nog bekend. Het gaat volgens Nederlandse media om de grootste jaar-op-jaardaling sinds begin deze eeuw. Met digitale edities meegeteld is de daling 1,8 procent, blijkt uit de cijfers van Het Oplage Instituut (HOI).

Opmerkelijk, NRC Handelsblad en nrc.next zijn niet meegenomen in de oplagecijfers van het HOI. Zij waren te laat met hun aangifte.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud