Advertentie
Advertentie

Ogilvy koopt digitaal reclamebureau Social Lab

Yves Baudechon verkoopt zijn bureau Social Lab aan Ogilvy. Foto Thierry du Bois

Het communicatiebureau Ogilvy & Mather, een onderdeel van de Britse groep WPP, neemt een meerderheidsbelang in het Belgische sociale marketingbureau Social Lab.

De Belgische marketing- en communicatiewereld blijft in volle beweging. Een dag nadat McCann (Interpublic) zijn Belgische belangen overdroeg aan het Brusselse kantoor Air wordt Social Lab nu verkocht aan Ogilvy, dat daarmee zijn digitale afdruk vergroot. De financiële details van de overname zijn niet bekend.

Social Lab haalde vorig boekjaar een omzet van 3,1 miljoen euro. Het bedrijf is gevestigd in Brussel en heeft kantoren in Parijs en Amsterdam. Op de klantenlijst staan onder meer Jupiler, Delhaize en BMW. Social Lab werd in 2010 opgericht door Gilles Bindels en Yves Baudechon, die afkomstig was van DDB en intussen al verschillende digitale agentschappen heeft opgericht.

De overname moet Social Lab toelaten om uit te breiden in nieuwe markten, zegt Baudechon in een persbericht.'Gedurende 3 jaar zijn we geëvolueerd naar een klein netwerk van 5 agentschappen dat met 50 experts actief is op 3 markten. We wilden nog verder uitbreiden en wereldwijd nieuwe agentschappen opstarten die onze unieke expertise op het vlak van social media marketing ten dienste zullen stellen. We hebben verschillende aanbiedingen geanalyseerd en kwamen uiteindelijk uit bij Ogilvy.'

De bestaande oprichters en partners (onder wie Cédric van Kan en Benjamin Snyers) blijven minderheidsaandeelhouders van Social Lab. Zowel Social Lab als So.Zen en So.Space blijven bestaan als operationeel afzonderlijke entiteiten, naast Ogilvy België .

WPP is al enige tijd bezig met de versterking van zijn digitale activiteiten, vooral via overnames. In 2012 was zowat een derde van de groepsomzet van 16,5 miljard dollar afkomstig van digitale activiteiten. Dat moet de komende vijf jaar klimmen naar 40 à 45 procent.

Publicis

Ook de fusie van de reclamereuzen Publicis en Omnicom eerder dit jaar heeft gevolgen voor de Belgische markt. Zo gaat de Belgische ploeg van Leo Burnett (Omnicom) zijn intrek nemen in het gebouw van Publicis, ook al komt het niet tot een volledige fusie.

Johan Parmentier wordt de CEO van beide bureaus.  Barbara Vangheluwe, die sinds 2008 Leo Burnett België leidde, verlaat het kantoor. Ook creatief directeur Paul Servaes vertrekt bij Publicis, meldt het vakblad Pub. Hij wordt vervangen door het duo Tom Berth en Geert De Rocker, die er al sinds 2011 associate creative directors waren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud