Persoonlijke tv-reclame wordt mainstream

Een gezin met kleine kinderen krijgt andere reclame te zien dan een jonge single. ©Amaury Miller

De Belgische tv-zenders, de reclamewereld en de operatoren Telenet en Proximus maken afspraken om gepersonaliseerde tv-reclame toegankelijker te maken voor adverteerders.

Bij ‘addressable TV advertising’ worden reclamespots afgestemd op het profiel van de kijker. In het tijdperk van televisie als massamedium kon dat niet, maar digitale tv maakt gepersonaliseerde advertenties deels mogelijk. Een gezin met kleine kinderen krijgt via zijn decoder andere reclameblokken te zien dan een jonge single.

200
adverteerders
Meer dan 200 adverteerders maakten in ons land al gebruik van addressable TV advertising.

Zowel Proximus als Telenet is al een tijd met de reclamevorm aan het experimenteren. Meer dan 200 adverteerders maakten in ons land al gebruik van addressable TV advertising.

De televisiegroepen SBS Belgium en DPG Media, de reclameregies IP Belgium en RMB en de operatoren Telenet en Proximus zijn nu klaar voor een bredere uitrol. De zes partijen hebben afspraken gemaakt over gemeenschappelijke standaarden, waardoor adverteerders makkelijker gepersonaliseerde reclamecampagnes kunnen opzetten en uitrollen.

Doelgroepen

Zo werden ruim 25 verschillende doelgroepen afgebakend waarvoor adverteerders bereik kunnen kopen. Dat gebeurt op basis van criteria als koopkracht, gezinssamenstelling en interesses. Er komt ook een gemeenschappelijke manier van rapporteren van de resultaten van campagnes, en er komen technische standaarden voor het aanleveren van materiaal.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud