RTL Nederland pikt rode knop van reclamebureau Duval Guillaume

De aankondiging van 'Push The Red Button' op RTL4.

De Nederlandse tv-zender RTL 4 brengt een programma met verborgen camera op de buis waarvan het idee overduidelijk gejat is van een populair Belgisch reclamefilmpje. Bedenker Duval Guillaume is niet tevreden, maar laat voorlopig betijen.

‘Push The Red Button’, zo heet het programma dat vorige week zaterdag in première ging op RTL4. Met succes: de eerste aflevering haalde meteen 1,1 miljoen kijkers, goed voor een plaats in de top tien van de Nederlandse kijkcijfers.

Het format van het programma is een klassieke verborgen camera, die altijd begint met een grote rode knop die ergens in Nederland op een publieke plaats wordt gezet. Voorbijgangers worden in de verleiding gebracht om erop te duwen. Wanneer ze dat doen, speelt zich voor hun ogen een spectaculaire stunt af. De camera registreert de verbaasde reacties, en klaar.

Komt dat scenario u bekend voor? Dat zal dan ongetwijfeld zijn omdat u ooit al eens het reclamefilmpje zag dat het Antwerpse bureau Duval Guillaume enkele jaren geleden maakte voor de Amerikaanse filmzender TNT. In het originele filmpje werd zo’n rode knop op een marktplein in Aarschot gezet. Wie erop duwde, werd getrakteerd op een livevoorstelling van een paar dramatische filmscènes. Het filmpje werd de afgelopen jaren een enorme virale hit en leverde Duval Guillaume en zijn makers verschillende reclameprijzen op.

Mede-bedenkster Katrien Bottez, die onlangs Duval Guillaume verliet, reageerde verbaasd toen ze op Twitter van het Nederlandse tv-programma hoorde. Ook CEO Karel Vinck is not amused. ‘Dacht u dat we dit in België niet zouden zien?’, tweette hij naar RTL4.

Huh? RT @Twieterderidder: Zonder gêne! Van reclamestunt in België tot televisieprogramma in Nederland: http://t.co/W7aXLgtqPF”— katrien bottez (@katrienbottez) 8 februari 2015

 

beste @RTL4. Dacht u dat we dit in België niet zouden zien? http://t.co/efwyFvwK6Z Goed gekeken naar onze https://t.co/TUnUnNk3oK— karel Vinck (@karelvinck) 7 februari 2015

 

Karel Vinck zegt desgevraagd dat hij niet op de hoogte was dat er een tv-programma rond de rode knop werd gemaakt. ‘We zijn ooit wel eens gebeld door een productiehuis, maar hebben er eigenlijk nooit meer iets over gehoord.’

Duval Guillaume heeft onderzocht of het geen rechten op het format kan claimen, maar dat is niet evident, zegt Vinck. ‘Wat ik begreep van advocaten is dat je hier moeilijk iets tegen kan doen omdat het niet exact hetzelfde is als wat wij deden, maar een interpretatie. Net zoals 'X-factor' en 'The Voice' op elkaar lijken en toch anders zijn.’

Het ziet er dus naar uit dat RTL goed wegkomt met zijn gejatte format. ‘Behalve indien er straks na het lezen van uw artikel een advocaat ons belt dat hij wél een waterdichte oplossing heeft’, aldus Vinck.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud