Softwaremiljardair koopt Time

Marc en Lynne Benioff op het benefiet Help Haiti in 2016. ©AFP

Marc Benioff, miljardair en de oprichter van Salesforce, neemt samen met zijn vrouw het iconische magazinemerk over voor 190 miljoen dollar.

Amper tien maanden nadat de uitgever Meredith Time had ingelijfd, doet hij dat weer van de hand. Meredith betaalde 2,8 miljard dollar voor Time Inc. dat onder andere ook Fortune, People en Sports Illustrated bevat.

Time kiest elk jaar een Persoon van het Jaar. ©REUTERS

Time was zonder twijfel het uithangbord van Time Inc., al is de impact van het blad op het debat al even op de terugweg en heeft het moeite het aantal lezers op peil te houden. 

Salesforce

Benioff is niet van plan een operationele rol in Time op te nemen. Aan de leiding van het magazine verandert niets. 'We zijn zeer opgewonden om dit nieuwe hoofdstuk in onze geschiedenis aan te vatten', zegt Edward Felsenthal, de hoofdredacteur van het magazine. 'We kunnen ons geen betere beheerders inbeelden dan Marc en Lynne Benioff.'

Marc Benioff is de oprichter van het softwarebedrijf Salesforce, dat op Wall Street een beurswaarde van 120 miljard dollar heeft. De miljardair investeerde eerder in tal van tech- en softwarebedrijven, waaronder Illumio (cyber security). Dat is intussen uitgegroeid tot een unicorn, een start-up met een waarde van meer dan 1 miljard dollar. 

Plasticvanger

Benioff is trouwens een van de grote financiers van de Nederlander Boyan Slat, die met zijn plasticvanger de Stille Oceaan van plastic en ander drijvend afval wil ontdoen.

Time werd in 1923 opgericht door de mediamagnaat Henry Luce. Al 90 jaar selecteert het magazine een Persoon van het Jaar. Tot drie jaar geleden was Time Inc. het eigendom van de mediagigant Time Warner, het moederbedrijf boven onder meer de hitzender HBO en de filmproducent Warner Bros. In 2014 splitste de groep de magazines af als zelfstandig beursgenoteerd bedrijf.

Van Buffett tot Bezos

De overname van Time door Benioff illustreert nogmaals de liefde van miljardairs voor het gedrukte woord. Warren Buffett investeerde de voorbije jaren veel geld in lokale Amerikaanse kranten die in de verdrukking komen door de concurrentie van het internet.

Amazon-baas Jeff Bezos kocht in 2013 The Washington Post. John Henry, de eigenaar van de sportclubs Boston Red Sox en Liverpool FC, nam toen The Boston Globe over. Het ging steeds om overnamedoelwitten in de hoek van de traditionele media die moeilijk een antwoord vonden op de digitalisering van de media- en advertentiemarkten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect