Advertentie
Advertentie

Sportzender Eleven pikt Anouk Mertens op als Belgisch directeur

Anouk Mertens ©Eleven Sports Network

Anouk Mertens, die tot voor kort de opgedoekte audiovisuele poot van Sanoma België leidde, wordt managing director van de Belgische afdeling van Eleven Sports Network. Het sportmediabedrijf lanceert eind deze week een tweede sportzender in ons land.

Eleven Sports Netwerk (ESN) is een nieuwkomer in het Belgische tv-wereldje. Het bedrijf werd begin dit jaar opgericht door de Italiaan Andrea Radrizzani, de mede-oprichter van het sportrechtenbedrijf MP & Silva. Dat bedrijf kocht vorig jaar voor zes seizoenen de rechten op de Belgische voetbalcompetitie, die ze vervolgens weer doorverkocht aan Proximus en Telenet.

Radrizzani verkocht begin deze maand een deel van zijn aandelenbelang in MP & Silva aan zijn partner Riccardo Silva. Hij trok zich ook terug uit het management, naar eigen zeggen om zich te kunnen focussen op ESN.

De sportzender Eleven werd op 2 augustus in ons land gelanceerd en brengt competitiematchen uit Frankrijk (Ligue 1), Italië (Serie A), Brazilië, Schotland (Premier League) en Engeland (FA Cup). Eind deze week komt daar de tweede zender Eleven Sports uit, die beelden van allerlei andere sporten zal brengen.

Een belangrijke handicap voor ESN is dat de programma’s voorlopig alleen via Proximus te bekijken zijn en niet via Telenet, dat overigens zelf een pakket betalende sportzenders uitbaat. Het lijkt erop dat Anouk Mertens, die zelf van Telenet afkomstig is, de taak krijgt om daar iets aan te doen. In een persbericht wijst ze zelf op het belang van de ontwikkeling van het bedrijf in ‘beide landstalen’.

Volgens een woordvoerster van Telenet zijn er gesprekken 'lopende' over de distributie van de Eleven-zenders via de kabel.

Mertens maakte eind 2011 de overstap van Telenet, waar ze directeur televisie was, naar de mediagroep Sanoma, toen nog geleid door de bevriende topman Aimé Van Hecke. Ze werd er benoemd tot directeur voor de audiovisuele media en moest de transformatie vormgeven van een magazine-uitgever naar een crossmediale groep. Zo lanceerde ze de radiozender Story FM en de vrouwentv-zender Libelle TV. Sanoma zette echter onlangs een punt achter die strategie, waardoor Mertens op zoek moest naar een nieuwe job.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud