Advertentie

Studio 100 gaat volop voor nieuw radioavontuur

Hans Bourlon van Studio 100: 'We weten hoe we maatschappelijke thema's naar een breed publiek kunnen brengen.'

Qmusic, Joe en Nostalgie zien hun automatische erkenning als landelijke radiozender niet verlengd na kritiek van Europa. Studio 100 wil die opportuniteit met beide handen grijpen.

Hans Bourlon en Gert Verhulst, de oprichters van Studio 100, willen een nationale radiozender lanceren. Daarover berichtte De Morgen. Voor het eerst in twintig jaar krijgen nieuwe spelers de kans om een plekje op de fel begeerde landelijke FM-band te veroveren. Tot voor kort waren die plekken voorbehouden aan Qmusic, Joe en Nostalgie. Hun erkenning werd sinds 2001 jaarlijks automatisch verlengd.

De essentie

  • Studio 100 hoopt in 2023 een nationale FM-band te veroveren.
  • De FM-frequenties van Qmusic, Joe en Nostalgie komen vrij en worden voor het eerst niet automatisch verlengd.
  • De Vlaamse regering wil tegen eind dit jaar de knoop doorhakken.

Na kritiek van Europa op die gang van zaken, besloot Benjamin Dalle (CD&V), de Vlaams minister van Media, een einde te maken aan dat privilege. Er werd een procedure uitgewerkt zodat nieuwe spelers zich kunnen bewijzen als nieuwe landelijke FM-radio. De Raad van State moet zich nog uitspreken over de procedure.

'Kandidaten zullen alleszins moeten bewijzen dat ze inzetten op digitalisering', laat Tom Demeyer, de woordvoerder van Dalle weten. Digitalisering is het stokpaardje van Dalle. Sinds begin dit jaar verplicht de Vlaamse regering DAB+-radio's in wagens. Vanaf 2023 moeten alle radio's over de digitale technologie beschikken. Door de FM-banden open te stellen en de link te leggen met digitalisering hoop Dalle de omschakeling naar DAB+ te versnellen.

Volwassen publiek

Tegen het einde van dit jaar wil de Vlaamse regering beslissen of Qmusic, Joe of Nostalgie hun plek al dan niet moeten afstaan aan een nieuwe speler. 'Die zou dan te horen zijn vanaf 2023. We hebben 2022 als overgangsjaar voorzien, zodat iedereen zich op de mogelijke nieuwe situatie kan voorbereiden.'

Onder andere met musicals als '14-'18 en '40-'45 hebben we bewezen dat we maatschappelijke thema's naar een breder, meer volwassen publiek kunnen brengen.
Hans Bourlon
CEO Studio 100

Studio 100 steekt niet onder stoelen of banken dat het de landelijke FM-frequentie ambieert. De entertainmentgroep, die een annus horibillis achter de rug heeft, benadrukt dat het geen kinderzender ambieert. 'Onder andere met musicals als '14-'18 en '40-'45 hebben we bewezen dat we maatschappelijke thema's naar een breder publiek kunnen brengen', zegt Hans Bourlon.

Plop- of K3-radio wordt het zeker niet. In 2005 waagde Studio 100 zich al eens aan een radioavontuur met de kinderzender Bembem. Die hield in 2010 op te bestaan.

Veel verder wil Bourlon niet op de plannen vooruitlopen. 'Daarvoor is het nog te vroeg.' De expertencommissie, die nog moet worden samengesteld, mag zich volgens Bourlon aan een 'lijvig, gefundeerd dossier' verwachten. 'Er zullen ongetwijfeld andere gegadigden zijn, maar we hebben veel ambitie. We hebben de juiste mensen met radio-ervaring verzameld. Zelf kennen we ook wel iets van entertainment.'

Stabiele radio

Waarom mikken op een FM-band in een wereld die almaar verder digitaliseert? Advertentie-inkomsten. Van alle traditionele media is radio het meest stabiele medium op dat vlak in een wereld die steeds meer digitaliseert. In 2020 stroomde 268 miljoen euro naar radioreclame. Dat is 13,8 procent van alle reclame-uitgaven.

Studio 100 is niet de enige die een deel van de koek wilt. Ook Telenet/SBS liet al meerdere malen verstaan dat het een nationale FM-zender ziet zitten. Het probleem daar is dat SBS samen met Mediahuis de radiozender NRJ bezit. Die laatste is de eigenaar van Nostalgie, een van de mogelijke slachtoffers van het openstellen van de drie FM-frequenties.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud