opmerkelijk

Telegraaf-redactie zet strijd ontslagen hoofdredacteur voort

De voorpagina van de dinsdagkrant van De Telegraaf. ©ANP

Het conflict bij de Nederlandse krant De Telegraaf is duidelijk niet voorbij na het ontslag van hoofdredacteur Sjuul Paradijs. De voorpagina van de dinsdagkrant is een grote ode aan Paradijs, met als kop 'Sjuul, deze krant is voor jou'.

Zondagavond raakte bekend dat Sjuul Paradijs per direct opstapt als hoofdredacteur van De Telegraaf, een brede publiekskrant in Nederland. 'In onderling overleg' was de officiële verklaring, maar het is duidelijk dat Paradijs door de directie van de overkoepelende Telegraaf Media Groep (TMG) werd afgerekend op zijn verzet tegen de plannen van die directie om de redactie op te knippen in gespecialiseerde deelredacties.

Maar het is duidelijk dat het al maanden aanslepende conflict niet van de baan is met het ontslag van Paradijs. De voltallige redactie, en ook de drukkers van TMG, schaart zich dinsdag achter een bijzonder emotionele voorpagina, met daarop een lovende afscheidsbrief aan Paradijs.

Wij, de redactie van de grootste krant van Nederland, weten het even niet meer.
De Telegraaf-redactie

'Wij, de redactie van de grootste krant van Nederland, weten het even niet meer', klinkt het. 'Een zeldzaamheid voor zoveel journalisten met een enorm grote mond. We zijn verbijsterd, furieus, overvallen en verdrietig dat jij zomaar, van de ene op de andere dag, niet meer aan het roer staat van dit illustere dagblad.'

Afkalvende oplage

Het is nu afwachten hoe De Telegraaf uit deze storm zal komen. Als het tot verdere acties komt, kan dat vervelend worden voor een bedrijf dat de voorbije jaren vooral moest strijden om rendabel te zijn. De Telegraaf ziet zijn betaalde oplage bovengemiddeld snel afkalven, terwijl ook de markt voor papieren reclame in Nederland onder druk staat. Vorig jaar leverde dat een verlies van 34 miljoen euro op voor TMG.

De Telegraaf verkocht eind vorig jaar nog 519.300 papieren stuks. De digitale oplage stijgt wel, maar is nog steeds klein bier in vergelijking met de papieren verkoop. Zoals bij wel meer brede publiekskranten heeft de krant het moeilijk om een verdienmodel te koppelen aan digitale journalistiek.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud