Telenet neemt Woestijnvis, Vier en Vijf over

Telenet-topman John Porter. ©BELGA

Ondernemers Wouter Vandenhaute en Erik Watté en Mediahuis verkopen hun belang in het bedrijf boven productiehuis Woestijnvis en de tv-zenders Vier, Vijf en Zes.

Dat meldt Telenet woensdagochtend in een persbericht

Telenet had al 50 procent van De Vijver Media. Met de aankoop van het belang van Vandenhaute en Watté (30%) en dat van Mediahuis (20%) wordt Telenet volledig eigenaar van De Vijver Media waaronder Woestijnvis en SBS Belgium (Vier, Vijf en Zes) huizen. 

Bij de aandeelhouders groeide het voorbije jaar het besef dat er iets moest gebeuren om het hoofd te bieden aan het snel evoluerende medialandschap. 'Het kijkgedrag van de consument verandert. Zenders moeten opboksen tegen streamingdiensten als Netflix en Amazon die de lat heel hoog leggen voor het produceren en aanbieden van content', aldus Telenet. Bovendien kapen Google en Facebook steeds meer reclame-inkomsten weg bij de klassieke tv-zenders. 

Door 100 procent eigenaar te worden, kan Telenet beslissingen snel doordrukken. 'We kunnen nu vaart zetten achter innovatie, nieuwe kijkervaringen en vernieuwingen op het vlak van reclame', klinkt het.

De move komt er enkele maanden nadat De Persgroep de volledige controle heeft verworven over Medialaan (VTM, Q2 en Q-Music) via de uitkoop van partner Roularta.

Het is een afscheid, maar geen vaarwel.
Wouter Vandenhaute

Wouter Vandenhaute, die Woestijnvis 20 jaar geleden opstartte, blijft voorzitter van De Vijver Media. 'Het is een afscheid, maar geen vaarwel. Het is een dubbel gevoel om de droom waarmee we gestart zijn in 1997 als aandeelhouder los te laten. Maar ik zal me blijven inzetten in het nieuwe verhaal. De overname door Telenet is de beste garantie op succes', zegt hij. Telenet benadrukt dat dit alles geen impact zal hebben op de overeenkomsten met andere televisiezenders.  

Online video

SBS Belgium en Mediahuis richten tegelijkertijd via een joint venture een nationale reclameregie op. Die zal zich onder andere toeleggen op het commercialiseren van online videoactiviteiten van beide partijen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect