Telenet rolt met spierballen in betaaltelevisie

Wie het Play More-pakket heeft, kan de nieuwste afleveringen van de HBO-serie 'Girls' zien. ©HBO/Girls

Telenet is al de dominante speler in digitale televisie. En het bedrijf wil nu ook het heft in handen nemen op het front van de betaal-tv. Met vernieuwde bundels en een prijsverlaging.

Play en Play More, zo heten de twee betaal-tv-pakketten die vanaf volgende week de huidige bundels Rex en Rio vervangen. Met Rex en Rio konden Telenet-klanten zich al abonneren op een dienst waarmee ze onbeperkt een hele rist films en series kunnen bekijken op verschillende schermen. Daarin schuift Telenet nu ook de mogelijkheid om met 25 kanalen zeven dagen terug in de tijd te duiken. Het geheel krijgt een vernieuwde interface, die het makkelijker maakt om content te zoeken. ‘Er is zoveel te zien. Dit moet helpen om door de bomen het bos te zien’, zegt Telenet.

10 euro
Telenet Play - het huidige Rex - zal 10 euro per maand kosten. Dat is een derde minder dan de 14,95 euro dat Rex vandaag kost.

Dat klinkt allemaal niet meteen als innovatie van de bovenste plank. Terugkijken in de tijd kan nu onder andere al met Stievie, een dochterbedrijf van de zendergroep Medialaan, en met Proximus TV Replay. Proximus heeft ook een dienst met series en films op aanvraag, en sinds september is ook de streamingdienst Netflix in ons land actief. Ook daarop kunnen gebruikers kiezen uit een groot pakket series en films, waar en wanneer ze willen.

‘Individueel zijn de functionaliteiten niet allemaal even groundbreaking’, zei Telenet-CEO John Porter gisteren. ‘Maar dit is het eerste product dat ze allemaal combineert en zo gebruiksvriendelijk maakt. Dat is een innovatie op zich.’

Telenet rekent niet enkel op die ‘vernieuwing’ om klanten te overtuigen. Het bedrijf verlaagt in één adem ook de instapdrempel. Play More - het huidige Rio - blijft geprijsd aan 24,95 euro. Maar Play - het huidige Rex - wordt nu in de markt gezet voor 10 euro per maand, waar Rex aan 14,95 euro werd geprijsd. Hoewel er dus met de terugkijkfunctie meer in de bundel komt te zitten, gaat er een derde van de prijs af.

Een duidelijk signaal aan de concurrentie dat het Telenet menens is op de markt van betfaaltelevisie. Telenet zet zich duidelijk onder de concurrentie qua prijs, zeker voor wie alle functionaliteiten wil hebben - series en films on demand én zeven dagen terugduiken in de zendschema’s. Enkel Netflix is - met zijn prijzen vanaf 7,99 euro - nog goedkoper. Maar het Amerikaanse streamingbedrijf heeft niet de lokale content waar Telenet mee kan uitpakken, iets waar de Vlaamse kijker nog steeds dol op is.

Reclame skippen? Niet op VTM!

Met het nieuwe premium tv-pakket van Telenet kan je een week terug in de tijd duiken om zo te bekijken wat er op 25 zenders te zien was. Daarbij kan je bij alle zenders ook de reclame doorspoelen, behalve bij die van de zendergroep Medialaan (VTM, 2Be, Vitaya).

‘We hebben met zowel Telenet als Belgacom contracten voor licht uitgesteld kijken’, legt een Medialaan-woordvoerster uit. 'Belgacom heeft de rechten om dat aan te bieden zowel met als zonder de mogelijkheid door te spoelen. Voor het ene betalen hun klanten wat meer dan voor het andere. Toen we onze deal met Telenet sloten, hebben we hetzelfde voorgesteld. Maar Telenet was op dat moment nog geen vragende partij voor de rechten om te kunnen doorspoelen. Als het dat nu wel graag wil, dan gaan we met plezier om de tafel zitten. Alle rechten zijn onderhandelbaar.'

Telenet rolt in een concurrentiële markt dus met de spierballen. Nu er met de intrede van Netflix duidelijk een momentum ontstaat voor een andere manier van televisie kijken - de kijker die zelf bepaalt wat hij wanneer wil zien - wil het bedrijf daar maximaal de vruchten van plukken. Dat Telenet nu al in het gros van de Vlaamse huiskamers digitale tv binnenbrengt, is een extra voordeel om de drempel laag te houden in de strijd om de premium-tv-klant.

Op sociale media stuitte de aankondiging van Play en Play More gisteren op heel wat cynisme. De bundels werden al gauw verbasterd tot ‘Pay’ en ‘Pay More’, een verwijzing naar de hetze rond de onlangs aangekondigde prijsverhogingen van Telenet. Zo’n 60.000 klanten ondertekenden al een petitie tegen die beslissing. Het zijn klanten waar de concurrentie graag naar lonkt.

Dat is ook Porter niet ontgaan. Maar de CEO denkt niet veel klanten te zullen verliezen. Telenet zal uitgebreid praten met de klanten, om zaken te verduidelijken en waar nodig te bekijken of andere producten beter passen bij de noden van de klanten. Maar inbinden zit er niet in. ‘Waar mogelijk, verlagen we onze prijzen’, zegt Porter. ‘Kijk maar naar Play.’ Maar dat kan niet overal, door stijgende kosten, aldus nog de CEO.

Lees meer op de website van Telenet.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud