TENCENT | Allesmachine

'Honour of Kings', een van de games van Tencent. ©REUTERS

David Marcus is bij Facebook de man achter Messenger, de berichtenapp die 1,2 miljard gebruikers telt. David Marcus is ook eerlijk. Toen hem gevraagd werd wat hij van de Chinese berichtenapp WeChat vond, noemde hij het een ‘inspiratiebron’.

Het zegt wat over WeChat, in onze contreien onbekend, en het moederbedrijf, de Chinese investeringsmaatschappij Tencent. Al is ‘Chinees’ relatief. Tencent gaat offshore in de Kaaimaneilanden, noteert in Hongkong en investeert lustig buiten China. Vorige week raakte bekend dat Tencent een belang van 12 procent heeft in Snap, de eigenaar van de app Snapchat.

Met zijn kwartaalrapport bewees Tencent gisteren nog maar eens waarom zelfs een westerse techmogol als Facebook geïnteresseerd opvolgt wat het bedrijf, dat opereert vanuit de Chinese techstad Shenzen, presteert. De resultaten van Tencent over het derde kwartaal waren duizelingwekkend, over de hele lijn beter dan de analistenverwachtingen.

Met zijn resultaten toonde Tencent aan dat het zowel operationeel als financieel niet afhankelijk is van een enkel kunstje. Tencent mag vaak herleid worden tot WeChat, de berichtenapp die in het derde kwartaal 980 miljoen maandelijks actieve gebruikers telde, het heeft veel meer in huis en haalt het gros van zijn omzet eigenlijk elders.

+61%
De omzet van Tencent ging in het derde kwartaal vlot 61 procent hoger.

Wie naar de omzetmix van Tencent kijkt, treft er verschillende inkomstenstromen aan, met ‘VAS-inkomsten’ als mysterieuze koploper. Die beslaan 65 procent van de omzet van 65 miljard yuan (bijna 10 miljard dollar). ‘VAS’ staat voor ‘value-added services’. Het zijn met andere woorden extraatjes die Tencent tegen betaling aanbiedt op zijn vele platformen: in de gameafdeling Tencent Games, op chatapp en contentplatform QQ, op het Facebook-achtige sociale netwerk Q-Zone.

Chinezen zijn dol op die extraatjes, zoals extra videoafleveringen, strips, liedjes of speciale wapens in videogames. Die gamepoot blijft voor Tencent een belangrijke divisie: de omzetgroei van 61 procent in het derde kwartaal was mede te danken aan het succes van Honour of Kings, een spel dat dagelijks 80 miljoen spelers verleidt.

Het verzilveren van die ‘extraatjes’ is nieuw voor Facebook, dat voorlopig alleen uw persoonsgegevens kapitaliseert via advertenties. Facebook heeft daar een waar ambacht van gemaakt: 98,1 procent van de derdekwartaalsomzet van 10.32 miljard dollar haalde het uit de zakken van adverteerders.

Maar Tencent beent bij. De inkomsten uit online advertenties groeiden in het derde kwartaal met 48 procent, naar iets meer dan 11 miljard yuan (1,7 miljard dollar). De advertentietak profiteert van het succes van Tencent Video, een Netflix-achtige streamingdienst met 43 miljoen gebruikers.

Op het vlak van advertenties heeft Tencent dus niet veel te leren van reclamekoning Facebook. David Marcus en de zijnen kunnen wel nog veel pagina’s kopiëren uit het WeChat-boek. Te beginnen met het hoofdstuk hoe je via Messenger geld kan overmaken. In WeChat is dat al lang mogelijk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud