Twitter stopt met politieke advertenties

Jack Dorsey ©AFP

Twitter stopt vanaf 22 november met politieke advertenties via zijn platform. Dat heeft topman Jack Dorsey bekendgemaakt in een reeks tweets.

Volgens Twitter-topman Jack Dorsey vormen politieke advertenties via internet een ‘geheel nieuwe uitdaging’ voor de maatschappij. Daarmee doelt hij onder meer op de beïnvloeding van verkiezingen en democratische processen. Dat gebeurt met behulp van automatische ‘legers’ van nepaccounts, zogeheten bots, die al dan niet verzonnen berichten verspreiden. Het gebeurt ook via steeds geavanceerdere kunstmatige intelligentie, die beïnvloeding makkelijker maakt.

De beleggers in Twitter  reageerden niet blij op de aankondiging. Het aandeel ging in de handel nabeurs omlaag. Twitter haalt net als Facebook en Google het gros van zijn inkomsten uit reclame, vaak haarfijn doelgericht op een doelpubliek dankzij een massa data die wordt verzameld als mensen op het internet surfen.

De beslissing van Dorsey contrasteert met die van Facebook-topman Mark Zuckerberg, die onlangs nog verdedigde dat zijn netwerk wel politieke boodschappen toelaat, zelfs als die leugens bevatten. Hij haalde daarbij de vrijheid van meningsuiting aan.

‘Maar dat een politieke boodschap de mensen bereikt, dat moet je verdienen. Niet kopen’, twitterde Dorsey gisteren. ‘Een politieke boodschap verdient dat als mensen beslissen een account te volgen of te retweeten. Die beslissing verdwijnt als je betaalt voor bereik en je boodschappen opdringt aan mensen. Internetreclame is zeer krachtig en zeer effectief voor commerciële boodschappen, maar die kracht brengt grote risico’s met zich mee als er stemmen mee worden geronseld en ze de levens van miljoenen mensen beïnvloedt.’ BELGA

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect