Veertiende overname voor digitaal bureau Intracto

Oprichter en CEO Pieter Janssens haalde Waterland eind 2018 aan boord. Sindsdien groeit het bedrijf als kool. ©RV DOC

De digitale marketinggroep Intracto neemt haar Nederlandse sectorgenoot Burst over. Het is de 14de overname sinds de instap van het investereringsfonds Waterland eind 2018.

Intracto specialiseert zich in het maken van websites, merkenstrategieën, digitale marketing en campagnes. Het bedrijf werd in 2005 door ondernemer Pieter Janssens opgericht. Eind 2018 werd het investeringsfonds Waterland naast Janssens de referentieaandeelhouder.

Sindsdien gaat het hard en realiseert Intracto overname na overname. Burst, een digitaal bureau uit Rotterdam, is het jongste voorbeeld. Via de overname zwelt de omzet van Intracto met 5 miljoen euro aan tot 125 miljoen en groeit het personeelsbestand met 50 medewerkers. Burst heeft klanten uit verschillende sectoren, waaronder de lollymaker Chupa Chups, Davidoff, Hero, Knauf, Unilever en Mentos.

14
OVERNAMES
De overname van Burst is de 14de sinds de instap van het investeringsfonds Waterland in Intracto eind 2018.

Het is de 14de overname sinds de instap van Waterland. Dreigt Intracto met al die overnames zich niet te diep in de schulden te steken? Nee, zegt Janssens. 'We zijn voldoende gefinancierd en er steekt voldoende kapitaal in het bedrijf. Er is bovendien genoeg bereidheid om te herinvesteren, zowel bij Waterland als bij mij.' Janssens en Waterland hebben vorig jaar, in verschillende keren, 16 miljoen euro vers kapitaal in het digitaal bureau uit Herentals gepompt. Ze bezitten allebei bijna de helft van de aandelen, enkele toplui van overgenomen bedrijven zitten eveneens in het kapitaal.

Inclusief Burst komt de omzet van Intracto dit jaar uit op 125 miljoen, tegenover een kleine 25 miljoen bij de instap van Waterland. De brutobedrijfswinst (ebtida) zou daar ruim een vierde van vertegenwoordigen.

FNG

Een vergelijking met het forse overnameparcours - en de schuldenberg - van de retailgroep FNG, die vorige maand failliet ging, wuift hij weg. 'Onze schulden zijn behapbaar en bedragen zo'n 100 miljoen euro. Bovendien zitten wij in een groeisector en moeten we niet ten allen prijze een bepaalde schaal bereiken om marges te creëren. Onze groep is ook veel minder complex en minder internationaal.'

Janssens steekt daarentegen niet weg dat hij in digitale dienstverlening dezelfde ambities koestert als wat Jonas Dhaenens van team.blue, voorheen Combell, nastreeft in de wereld van websitehosting: een pan-Europese speler uitbouwen door de forse combinatie van organische groei en overnames.

De coronacrisis en de versnelling van de digitalisering speelden het bedrijf alvast in de kaart. 'De coronacrisis heeft aangetoond dat bedrijven die hun digitaal huiswerk klaar hadden, een sterke voorsprong hebben kunnen nemen. We zien duidelijk dat klanten meer en meer kiezen voor een volledig dienstenpakket bij een betrouwbare partner.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud