Advertentie

Verkoop Sanoma België loopt spaak

Enkele titels uit het aanbod van Sanoma in België. ©rv

De Finse mediagroep Sanoma is er niet in geslaagd zijn Belgische tijdschriftactiviteiten te verkopen. Dat vernam De Tijd. Donderdag wordt het personeel geïnformeerd op een personeelsvergadering. Hoe het nu verder moet met Sanoma België, is nog niet duidelijk.

Sanoma kondigde eind vorig jaar dat het België niet langer als een kernland beschouwt en zette de media-activiteiten in ons land - een twintigtal titels in totaal - in de etalage. De Finse groep geeft in ons land tijdschriften uit zoals Libelle, Flair, Story, Feeling, Humo en Marie Claire. Het verkoopproces werd rond de zomer ingezet.

Maar de gesprekken met verschillende partijen mondden volgens onze informatie uiteindelijk op niets uit. Sanoma wil voorlopig bevestigen noch ontkennen. 

Wat er nu moet gebeuren, is nog niet duidelijk. Daarover zijn volgens onze informatie nog geen beslissingen over genomen. 

Waarnemers gaan ervan uit dat de Belgische Sanoma-dochter zal worden samengebracht met de Nederlandse tak van de Finse groep. Dat zou niet onlogisch zijn, gelet op de geschiedenis van veel titels. Bladen als Libelle of Story zijn van origine Nederlands. Maar knopen zijn er dus nog niet doorgehakt. 

Grote opkuis

Sanoma heeft bij onze noorderburen al een grote opkuis achter de rug. Eerder dit jaar verkocht het 19 magazines in één klap aan New Skool Media, een Nederlands gespecialiseerd mediahuis. Het ging om de titels Home and Garden, Seasons, Knipmode, Knippie, MOTO73, MOTOR, Formule1, Truckstar, Babygids, Roots, Delicious, Vorsten, KIJK, Know How, ZIN, Fiets, FietsActief, Procycling en Zeilen.

Sanoma is in België ook actief als educatieve uitgever, met het bedrijf Van In. Dat hoort tot de aparte tak Sanoma Learning. Van In stond voor zover bekend niet te koop.

Bloedende sector

Net al tal van zijn sectorgenoten ziet Sanoma de verkoop van zijn tijdschriften – en de bijhorende reclame-inkomsten - fors terugvallen.

De Vlaamse weekbladen slagen er maar niet in het bloeden te stelpen, bleek recent uit de nieuwe CIM-cijfers (Centrum voor Informatie over de Media). In de twaalf maanden tot eind maart verkochten de Vlaamse magazines 2,3 procent minder exemplaren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud