Vertrouwen in nieuwsmedia nam toe tijdens coronacrisis

©AFP

In onzekere tijden zoeken burgers houvast bij traditionele nieuwsmedia. Die conclusie trekken onderzoekers uit het jaarlijks Digital News Report.

Het mag niet verbazen dat een pandemie invloed heeft op hoe we nieuws consumeren. Het jaarlijkse Digital News Report, dat elk jaar de status van media in 48 landen in kaart brengt, leert dat Vlaanderen voor het eerst een digitale desinformatiegolf te verwerken kreeg.

48 procent van de 18- tot 35-jarigen geeft aan dat ze in de week voor de bevraging geconfronteerd werden met misinformatie over het coronavirus. Dat percentage ligt een stuk hoger dan de 30 procent bij 45-plussers. De onderzoekers wijzen erop dat sociale media een rol spelen. Jongeren gebruiken die platformen nu eenmaal meer.

©nieuwsgebruik.be

Minder nieuws via sociale media

Al blijkt uit de cijfers in Vlaanderen dat die sociale media als nieuwsbron aan belang inboeten. Een trend die vooral bij jongeren uitgesproken is. Terwijl in 2020 28 procent van de jongeren tussen 18 en 24 sociale media als belangrijkste nieuwsbron aangaf, is dat in 2021 gedaald naar 17 procent.

Volgens Ike Picone, hoofddocent Media en Journalistieke Studies aan de VUB die het onderzoek voor ons land coördineerde, is die verschuiving te verklaren door de toename van nieuwshonger in coronatijden. 'Mensen gaan actief op zoek naar nieuws in plaats van het op hen af te laten komen in een tijdlijn of ernaar op zoek te gaan via een zoekmachine.'

©nieuwsgebruik.be

Tv wint van online

Het lijkt wel een stap in het verleden. Tijdens de coronacrisis heeft tv opnieuw de eerste plaats opgeëist als belangrijkste nieuwsbron. Het aantal Vlamingen dat op de televisiejournaals berust als de belangrijkste nieuwsbron steeg met zowat 8 procentpunt naar 42 procent. Online nieuws strandde op 39 procent.

Een mogelijke verklaring zijn de vele persconferenties van de Veiligheidsraad en het Overlegcomité, die rechtstreeks impact hadden op het dagelijks leven. Uit de statistieken leren we dat vooral gebruikers met een laag tot gemiddeld inkomen en opleidingsniveau de overstap hebben gemaakt naar televisie als primaire nieuwsbron.

Algemeen vertrouwen neemt toe

Vlaanderen is al langer een regio waarin het vertrouwen in media hoog ligt in vergelijking met de rest van de wereld. 'Vlaamse nieuwsmedia zitten in een unieke positie', zegt Picone. 'In de VS zegt 41 procent van de burgers vertrouwen te hebben in media. In Vlaanderen ligt dat op 61 procent.' Vooral de kwaliteitskranten en de openbare omroep deden het de voorbije jaren uitstekend. Die trend wordt in 2021 verder bevestigd.

©Digital News Report

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud