Advertentie

Vlaamse nieuwszoeker gaat digitaal

De Vlaamse krantenlezer wordt steeds digitaler, zowel via (betaalde) tabletkranten als bezoeken aan krantenwebsites. ©BELGA

De verkoop van betaalde kranten in Vlaanderen blijft lichtjes dalen, maar de krantenwebsites trekken wel 15 procent meer bezoekers aan dan vorig jaar.

In de twaalf maanden tot einde september werden in Vlaanderen gemiddeld 911.243 kranten per dag verkocht.

Dat waren er 0,3% of ruim 2.900 minder dan het daggemiddelde in de periode juli 2014 tot juni 2015. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het meetinstituut CIM over de dagbladpers.

De cijfers werden voor de eerste keer verspreid door Newsworks, de organisatie die de marketing van de krantenuitgevers verzorgt. Newsworks berekent de stijging of daling van de verkoop nu op kwartaalbasis, waar het  CIM dat traditioneel op jaarbasis deed. Die voorstellingswijze maakt dat stijgingen en dalingen in de verkoop minder uitgesproken percentages opleveren.

De Tijd en De Morgen zijn in die kwartaalvergelijking de enige stijgers in Vlaanderen, met respectievelijk 1,6% en 1,1% tot 40.919 en 54.390 exemplaren. Het Laatste Nieuws verliest 0,9% en is daarmee de grootste daler, gevolgd door De Standaard (-0,6%). Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad verliezen elk 0,3%, het Belang van Limburg bleef stabiel.

Als de verkoopevolutie wordt berekend op jaarbasis - op de klassieke manier van het CIM dus - lopen de percentages uiteen van -2,93% voor Het Laatste Nieuws tot +1,8% voor De Morgen. De Tijd stijgt ook op jaarbasis met 1,6%.

De nieuwe CIM-cijfers tonen ook aan dat de Vlaamse krantenconsument de omslag naar digitaal lezen volop aan het maken is. Het digitale aandeel in de betaalde krantenverkoop (dit zijn tabletkranten en pdf-kranten) bedraagt sinds nieuwjaar gemiddeld 7,2%. Vorig jaar was dat 5,6%.

7,2%
Het digitale aandeel in de betaalde krantenverkoop (tabletkranten en pdf-kranten) bedraagt sinds nieuwjaar gemiddeld 7,2%.

De 'digitaliseringsgraad' verschilt wel sterk van krant tot krant. Voor De Tijd loopt het digitale aandeel in de verkoop op tot 33%, bij De Standaard is dat 13,6%. Voor populaire titels is dat percentage veel lager: zowat 2% bij Het Laatste Nieuws en 4% bij Het Nieuwsblad.

Websites

Naast de cijfers over de betaalde verkoop geeft Newsworks ook cijfers over de bezoeken aan de websites van kranten. Dat zegt  iets over het bereik van de nieuwsmerken, wat  van belang is voor de advertentiemarkt. Die sitebezoeken zitten voor alle kranten nog in de lift en nemen globaal met 3,5% toe tegenover het vorige kwartaal. In vergelijking met vorig jaar is er zelfs een toename met 15,5%, zegt Newsworks.

De enige uitzondering op de stijgende webtrafiek is De Standaard (-1,2%). De website van De Tijd, die weliswaar niet gratis toegankelijk is, kon slechts 0,1% meer bezoekers trekken. De positieve uitschieters zijn het Belang van Limburg (+5,3%) en Het Laatste Nieuws (+5,2%). Een belangrijke kanttekening bij de webtrafiek is dat het alleen gaat om verkeer naar (vaste of mobiele) websites en niet om het (groeiende) verkeer via mobiele apps.

Wallonië

Onder de taalgrens blijven de kranten sneller terrein verliezen dan in Vlaanderen. De betaalde verkoop zakte er met 1,1% tot ruim 348.000 kranten per dag. De enige klimmer is L’Echo, de zusterkrant van De Tijd, die 1,4% meer exemplaren verkocht.

De Franstalige krantensites trokken 2,2% meer bezoekers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud