Advertentie

VRT-zender Eén verleidt meer jongeren

In de tweede reeks van 'Ten oorlog' trekken tv-makers Arnout Hauben, Jonas Van Thielen en Mikhael Cops opnieuw langs de Europese frontlijn, ditmaal van de Tweede Wereldoorlog: van Londen naar Berlijn en van Stalingrad naar Berlijn. ©© VRT

De tv-zender Eén, het vlaggenschip van de openbare omroep, gaat dit najaar verder op zijn elan van geleidelijke vernieuwing. Met een brede, gevarieerde programmering pakte Eén afgelopen voorjaar meer marktaandeel, ook bij jongere kijkers.

Vakantiegangers die vandaag uit het vliegtuig stappen in Zaventem, worden er getrakteerd op een marketingoffensief van tv-zender Eén. Terwijl medewerkers een handje helpen met de bagage, kunnen ze kennismaken met fragmenten van nieuwe programma’s en een babbeltje slaan met bekende schermgezichten.

Met het charme-offensief wil de VRT zijn identiteit als brede familiezender nog eens in de verf zetten. ‘We heten de Vlamingen welkom thuis, en we geven hen de boodschap dat wij klaar staan voor hun televisienajaar’, zegt netmanager Olivier Goris.

  • Van Gils & Gasten (vanaf 31 augustus): de dagelijkse late talkshow met Lieven Van Gils. Volgens Olivier Goris zal het ‘meer talk dan show’ zijn.
  • Het sterkste netwerk (maandag om 20u40): Joy-Anna Thielemans organiseert een wedstrijd waarin de kandidaten opdrachten moeten vervullen met de hulp van hun netwerk op sociale media. Wie de meeste en trouwste vriendjes heeft, wint.
  • Merci Merckx (dinsdag om 20u40): Achtdelige docu-reeks waarin sportjournalist Karl Vannieuwkerke op zoek gaat naar de vele verhalen achter wielerlegende Eddy Merckx, die dit jaar 70 wordt.
  • Voor wat hoort wat (donderdag om 21u): Fictiereeks over vier jonge criminelen die een taakstraf krijgen in een luxe-bejaardentehuis. Regisseur Christophe Van Rompaey (bekend van de film ‘Aanrijding in Moscou’) werkte samen met onder anderen Chris Lomme, Jaak Van Assche en Lize Feryn.
  • T. (zondagavond): Fictiereeks waarin de geniale maar weinig sociale criminologieprofessor (Koen De Bauw) een bevallige rechercheur (Ella Leyers) uit de nood helpt.
  • Ten Oorlog (later dit najaar): In deze nieuwe reeks trekken Arnout Hauben en Jonas Van Thielen langs de frontlijnen van de Tweede Wereldoorlog door Europa, op zoek naar pakkende persoonlijke verhalen.

De voormalige Woestijnvisser stelde een zendschema samen dat niet uitblinkt in verrassende of gedurfde televisie, maar dat op subtiele wijze verschillende doelgroepen probeert te binden. ‘We willen vooral het gevoel meegeven dat de hele familie goed zit bij Eén’, zegt Goris. ‘We blijven mikken op jong en oud, met een zo volledig mogelijk aanbod voor mensen die niet zelf naar een programma willen op zoek gaan. Eén moet de kijker een medicijn bieden tegen keuzestress.’

In het  zendschema worden vaste waarden  afgewisseld met twaalf nieuwe programma’s. De zender houdt logischerwijs vast aan het zogenaamde ‘treintje’ dat de prime time op gang trekt: Dagelijkse Kost en Blokken voor het Journaal van 19 uur, Iedereen Beroemd en Thuis daarna. Een nieuwe dagelijkse afspraak (van maandag tot donderdag) is de talkshow Van Gils & Gasten, met ex-Canvas-gezicht Lieven Van Gils.

Goris voerde begin dit jaar een vast stramien in waarbij tussen Thuis en de late talkshow twee wisselende programma’s worden geprogrammeerd. Onder meer de Vlaamse fictiereeks Tom & Harry en het zondagavondprogramma Reizen Waes scoorden in dat tijdsblok erg goed. Thuis scoorde met een marktaandeel van 45% zelfs zijn beste seizoen ooit.

Terwijl de zusterzender Canvas fors terrein verloor, slaagde Eén er tussen januari en mei in om zijn marktaandeel fors op te krikken, van 30,2 naar 31,9%. In prime time steeg het zelfs van 33,7% naar 34,1%.

De grote uitdaging voor Goris blijft de verjonging van de zender. Maar ook daar is vooruitgang geboekt, zegt hij. ‘In de groep van 18 tot 44 jaar stegen we van 20 naar 21,7%, en in prime time van 23,7 naar 24,7%.’ Die vooruitgang is minder goed nieuws voor de commerciële zender VTM, die eveneens op een breed, familiaal publiek mikt. De commerciële omroep medialaan maakt overigens komende donderdag haar najaarsplannen bekend.

Logo

Logo Eén ©VRT

De aftrap van het najaar gaat gepaard met een vernieuwing van het logo en de huisstijl van de zender. De bekende ‘bol’ wordt vervangen door een ‘minder afstandelijk en dynamischer’ handgeschreven logo, ontwikkeld door het Londense bureau Why Not Associates. De accentjes op de é zullen visueel worden uitgespeeld in de eigen zendercommunicatie.

Goris ontlokte enkele weken geleden wat ophef met de beslissing om als één van de laatste Europese zenders de omroepsters af te schaffen. Die beslissing valt samen met maatregelen om de overgang tussen de programmablokken wat vloeiender te maken. ‘We willen nu sneller naar de kijker communiceren dat het de moeite loont om te blijven zitten’, klinkt het.

Goris houdt zich ver van de discussie over de nieuwe beheersovereenkomsten de besparingen voor de VRT, die de voorbije maanden politiek Vlaanderen bezighield. ‘Besparen betekent voor mij niet dat we alles met een beetje minder geld doen, maar wel dat we scherpere keuzes maken’, zegt hij. ‘Het doel moet zijn om de prime time ze sterk mogelijk te houden. Dat kan ook met aangekochte programma’s. Zo programmeren we op vrijdag liever Britse crimi-reeksen dan te proberen de concurrentie aan te gaan met de grote shows op VTM.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud