VTM & co. verliezen creatief brein Erwin Deckers

Erwin Deckers. ©Dieter Telemans

Erwin Deckers verlaat eind deze maand DPG Media, het fusiebedrijf van De Persgroep en Medialaan. Hij bepaalde er de voorbije acht jaar de inhoudelijke lijn van de tv- en radiozenders.

Deckers (49) zegt toe te zijn aan 'nieuwe zuurstof' en gaat zich toeleggen op ‘het coachen van creatief talent en creatieve teams’. DPG Media blijft wel een van zijn klanten. ‘Alle deuren hier blijven open. Dat ik nog iets zal doen voor DPG Media is een zekerheid’, zegt hij in een persbericht. Het bedrijf zegt nog geen zicht te hebben op een vervanger.

Erwin Deckers was, samen met onder meer ex-CEO Peter Bossaert, een van de zwaargewichten die Medialaan, het mediabedrijf boven tv-zenders als VTM en Q2 en het radiostation Q-Music, het voorbije decennium hebben aangestuurd. Bossaert vertrok eerder al en werd de CEO van de Belgische voetbalbond.

Inhoudelijke lijn

Daarmee is bij DPG het duo weg dat in 2012 de belangrijke taak kreeg om de zenders VTM, 2BE (nu Q2) en Vitaya te herpositioneren en hun juiste smoel te geven. Bossaert en Deckers hadden toen naam gemaakt als radiomakers door van Q-Music een succes te maken en kregen van DPG-opperhoofd Christian Van Thillo ook de tv-zenders onder hun hoede.

De taakverdeling was dezelfde als bij Q-Music. Bossaert was de algemeen directeur, Deckers de directeur strategie. Later noemde Deckers zich 'chief creative officer' of 'chief content officer'.

Het was een bewogen periode voor het tv-landschap, met onder meer de opkomst van de ‘Woestijnvis-zender’ Vier, de fragmentering van het tv-landschap door allerlei nichezenders en de opmars van online tv-kijken, al zou het nog tot 2014 duren vooraleer de Amerikaanse streamingdienst Netflix naar België kwam.

Deckers waakte over de toon en de inhoudelijke lijn van de zenders en hun programma's. VTM werd onder zijn hoede met succes gepositioneerd als een warme familiezender waar ouders en kinderen samen naar kunnen kijken.

De grens werd voor iedereen scherp afgebakend toen hij als een van zijn eerste beleidsdaden het Nederlandse realityprogramma ‘Oh oh Cherso’, over jongeren op feestvakantie, schrapte, omdat het niet strookte met de 'respectvolle' televisie waar VTM volgens hem voor moet staan. 

Deckers en Ornelis

Ondanks zijn indrukwekkende tv-parcours blijft de naam Deckers voor velen toch nog altijd verbonden met radio, het medium waar zijn roots liggen en waarin de Limburger 20 jaar lang actief was. Hij begon zijn carrière in 1992 bij de VRT op Radio Donna (het huidige MNM) en werd er later productieverantwoordelijke. In 2000 stapte hij samen met Bert Geenen en Sven Ornelis over naar Medialaan.

Hij werd een bekende Vlaming dankzij 'Deckers en Ornelis', de populaire ochtendshow met Sven Ornelis die hij tot 2008 mee presenteerde. Deckers schoof op de radiozender door als programmadirecteur en leidde kort ook alle marketing- en digitale activiteiten.

Vlaamse Netflix

Deckers heeft wel iets met duo's. Hij was een tijdlang de co-CEO van DPG, samen met Dirk Lodewyckx, tot huidig CEO Kris Vervaet er het roer overnam. Een belangrijk project dat Deckers en Lodewyckx nog in de steigers gezet hebben, is het 'Vlaamse Netflix'. Ze gaven in augustus vorig jaar een voorzet aan de andere zendergroepen (VRT en SBS, eigenaar van VIER en VIJF) om alle Vlaamse fictiereeksen op één platform te bundelen.

Deckers is altijd al een vurige pleitbezorger en verdediger geweest van Vlaamse tv-producties. Een 'Vlaams Netflix' zal hij echter niet meer vanuit de controlekamers van DPG Media meemaken. Het project komt voorlopig niet van de grond.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect