VTM en Q-Music bezorgen Persgroep meer winst

Topman Christian Van Thillo krikt de winst van De Persgroep opnieuw op, ondanks een dalende omzet. ©Dieter Telemans

De mediagroep De Persgroep heeft vorig jaar een toename van haar kernbedrijfswinst (ebitda) geboekt van 6 procent, tot 138 miljoen euro. Vooral de audiovisuele poot droeg daartoe bij.

De winststijging kwam er ondanks een lichte daling van de omzet, van 901 tot 878 miljoen euro. Ook vorig jaar slaagde het bedrijf er al in meer winst te boeken bij een dalende omzet. De nettowinst steeg zelfs nog iets meer, met 9,6 procent naar 74,1 miljoen euro.

De resultaten houden nog geen rekening met de recente overname van de Mecom-groep, die onder meer een portefeuille Nederlandse regionale kranten omvat (Wegener), alsook de Deense uitgever Berlingske Media. De resultaten van Mecom worden pas sinds afgelopen maart geconsolideerd. De overname zal De Persgroep dit jaar naar een omzet van pakweg 1,5 miljard euro tillen.

Voor de Deense activiteiten wordt een ‘grondige strategische en operationele oefening’ gemaakt, die zal resulteren in een nieuw toekomstplan, meldt de groep. Dat lijkt erop te wijzen dat De Persgroep haar nieuwe Deense activiteiten zal behouden. Maar een formele beslissing daarover is er nog niet genomen, zegt secretaris-generaal Christophe Convent in een reactie. 'We bekijken nu eerst samen met het lokale management hoe we de operationele efficiëntie kunnen verbeteren.'

VTM

De resultaten van 2014 werden vooral positief beïnvloed door de audiovisuele poot van De Persgroep: het belang van 50% in Medialaan (VTM, 2Be, Vitaya, Jim, VTMKzoom, Stievie, Q-Music, Joe FM) en de Nederlandse radiozender Q-Music. Die activiteiten droegen 39 miljoen euro bij tot de ebitda. Convent bevestigt wel dat ook de televisiewereld de impact begint te voelen van de digitalisering en de opkomst van online spelers zoals Netflix. 'Als je de resultaten van RTL Nederland bekijkt, merk je dat die erosie er is. Ook televisie zit dus met een aantal vragen, maar daar wordt in Vilvoorde al op geanticipeerd.'

De uitgeefactiviteiten (onder meer de kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen, 50% van De Tijd en L’Echo en diverse tijdschriften) leverden een stabiele ebitda-bijdrage van bijna 100 miljoen euro op. Dat geeft een marge van 14 procent op de omzet van 698 miljoen euro, een cijfer waarmee De Persgroep internationaal tot de meest performante uitgevers hoort.

Digitaal

In Nederland konden de kranten de Volkskrant en Trouw de jongste maanden groeien in een krimpende markt, meldt De Persgroep.De voorbije dagen meldden enkele Nederlandse media dat De Persgroep Nederland een verlies van 1,8 miljoen euro had geboekt. Volgens Convent wordt het nettocijfer echter vertekend door afschrijvingen van een pak 'lucht op de balans' die nog dateert van voor de overname van PCM. 'Onze cashflow gaat in Nederland wel nog vooruit.'

De Belgische uitgeefactiviteiten legden een ‘stabiel resultaat’ voor. Het digitale bereik van de Belgische Persgroep-titels bedraagt nu 1,5 miljoen unieke bezoekers per dag.

De Persgroep had eind 2014 een netto cashpositie van 145 miljoen euro en ging voor 250 miljoen nieuwe kredieten aan, waarvan vorig jaar 150 miljoen werd opgenomen. De schuldgraad van de groep zal ondanks de overname van Mecom minder dan één keer de ebitda bedragen.

De Persgroep zegt ‘nog maar aan het begin’ te staan van de (digitale) transformatie. Naast de efficiëntie-oefening in Denemarken wil de groep dit jaar werk maken van de integratie van de regionale Wegener-kranten en het AD, die een centrale redactie en ondersteunende diensten gaan delen. 

In België bouwt het nieuwe management verder aan de activiteitenportfolio en de digitale toekomst van de uitgeefactiviteiten. 'Bij Medialaan spelen projecten zoals Stievie en vtm.be volop in op een rijkere televisie-ervaring via digitale platformen’, klinkt het.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud