Zwakke thuismarkt stuurt Sanoma in het rood

Sanoma geeft in ons land onder andere Libelle uit. ©rv

Mediabedrijf Sanoma schreef in het eerste halfjaar met rode inkt. Reden is een zwakke prestatie op de eigen Finse thuismarkt. De nieuwe Belgisch-Nederlandse hybride presteerde wel naar verwachting, aldus de groep.

Sanoma zag de omzet over de eerste zes maanden van het jaar met 12,6 procent krimpen tot 849 miljoen euro. Op dat bedrag werd een verlies van 23,2 miljoen euro geboekt, tegenover een winst van 109 miljoen euro een jaar eerder.

Verrassend zijn die cijfers niet. Sanoma waarschuwde vorige week al voor een tegenvallende rendabiliteit. Reden waren de zwaar tegenvallende advertentie-inkomsten op de Finse thuismarkt, waar de groep naast magazines ook tv-zenders uitbaat.

In andere markten zegt het bedrijf wel 'op koers' te zijn. Ook in Belgische en Nederlandse markt, die recent samensmolten nadat Sanoma er niet in slaagde zijn hele Belgische portefeuille te verkopen. Ondetussen werden wel een aantal titels verkocht. Zo nam De Persgroep Humo, Story en en Teve Blad over, een operatie waar Sanoma in de eerste jaarhelft meer dan 15 miljoen euro winst op afschreef.

In de Belgisch-Nederlandse hybride was het vooral de Nederlandse commerciƫle omroep SBS die het behoorlijk deed, staat te lezen in een persbericht. Sanoma schat dat de markt voor advertenties in magazines in de eerste jaarhelft met 9 procent kromp.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud