Antwerps Vyuu wil YouTube van de toekomst zijn

©Jonas Roosens

De Antwerpse start-up vyuu is op zoek naar 800.000 euro voor de uitbouw van een platform voor virtuelerealiteitsbeelden. Binnenkort zullen 5.000 mensen het platform testen.

Even een parachutesprong maken en daarna op het podium gaan staan bij een dj-set van Avicii. Of toch nog even die heerlijke afdaling van de Lauberhorn skiën. Als het aan het Antwerpse bedrijfje vyuu ligt, is dat de manier waarop we over afzienbare tijd videocontent zullen beleven, zoals we er vandaag al naar kijken op videosites als YouTube.

Vyuu heeft voor zover bekend het eerste online platform ontwikkeld om foto’s en video’s in surround-formaat te delen. Dergelijke beelden zijn geschikt om te bekijken met een zogenaamde virtuelerealiteitsbril (VR) zoals de Oculus Rift. Zodra u zo’n overmaatse skibril en de bijbehorende koptelefoon op uw hoofd schuift, zit u in een andere wereld. Het beeld dat u ziet, draait mee met uw hoofd, waardoor het lijkt alsof u midden in de actie zit.

Vyuu werd een jaar geleden opgericht door Guillaume de Sadeleer (The Immex Company), die ook het innovatiebureau bundl en de software-ontwikkelaar Appstrakt als vennoten aan boord haalde. Het platform wordt binnenkort opengesteld voor 5.000 beta-testers. Intussen zoekt hij 800.000 euro om het businessplan verder uit te voeren en het platform bekend te maken.

Net als YouTube wil vyuu de brug leggen tussen aanbieders en gebruikers van content. De Sadeleer had aanvankelijk een VR-bril ontworpen die gebruikmaakt van het scherm van een smartphone – een concept dat ook Samsung heeft uitgewerkt in zijn Gear VR. ‘Maar ik schakelde al snel over op het idee van een contentplatform. Er waren immers al veel partijen met toestellen bezig en bovendien was het een opwindend idee met gigantische opportuniteiten.’

Voor grote live-events, zoals een stream vanop Tomorrowland, willen we ook een betaalmodel ontwikkelen.
Guillaume De Sadeleer
oprichter Vyuu

Het komende jaar moeten de eerste commerciële VR-brillen in de handel komen. De Sadeleer denkt dat de Oculus Rift tegen de zomer beschikbaar wordt, en wil rond die tijd ook het platform publiek lanceren. De eerste gebruikers zullen immers op zoek gaan naar geschikte content, wat vyuu de kans biedt om zich op de kaart te zetten.

Het is de bedoeling om een open contentplatform te bieden voor brillen en beeldschermen van alle merken. ‘We mikken zowel op professionele als op amateur-aanbieders van VR-beelden’, zegt De Sadeleer. ‘Er zijn momenteel heel wat productiehuizen die zich focussen op surround content. Ook grote merken, zoals Mercedes of Red Bull, willen de technologie gebruiken om een realistische merkervaring uit te bouwen. Net als op YouTube zullen ze de filmpjes op ons platform op hun eigen sites kunnen embedden, of een eigen kanaal beheren. En ik verwacht dat ook aangepaste camera’s waarmee particulieren VR-beelden zullen kunnen schieten, heel dicht bij een lancering zitten.’

Nu wordt er vooral gewerkt met een combinatie van 360°-camera’s die door bedrijven als GoPro op de markt worden gebracht. Die beelden worden vervolgens aan elkaar geplakt om een volledig ‘koepelzicht’ te krijgen.

Wanneer de mogelijkheden van VR gecombineerd worden met die van livestreaming, dienen zich allerlei tot de verbeelding sprekende toepassingen aan. Ook daar wil vyuu zich opwerpen als een pionier. ‘Denk bijvoorbeeld aan een livestream vanop Tomorrowland, waarbij je vanop de main stage naar de dj-set van Dimitri Vegas kunt kijken. Voor dergelijke events willen we op termijn ook een betalende formule aanbieden. Daar verschillen we dan wel van YouTube.’ Met dergelijke grote spelers zijn momenteel volop gesprekken aan de gang. Vyuu praat momenteel met het Franse bedrijf VideoStitch om livestreaming mogelijk te maken via het platform. Beide bedrijfjes liepen elkaar tegen het lijf tijdens de recente Web Summit in Dublin.

De Sadeleer hoopt eind april met met een belangrijke showcase te komen: een live-uitzending in 360° vanop een boot die deelneemt aan een zeilwedstrijd in het Franse La Rochelle (EDHEC). Een uitdaging daar wordt het uitzenden van een vloeiend beeld via een mobiele verbinding. VR-beelden gebruiken immers veel meer bandbreedte dan gewone video. En die vereiste bandbreedte zal nog toenemen naarmate de resolutie van de beelden hoger wordt. ‘Ik verwacht dat men vrij snel naar 4K-kwaliteit zal evolueren omdat je dan een echte ervaring krijgt, waarbij de pixels amper nog waarneembaar zijn’, besluit De Sadeleer.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect