analyse

Ex-tv-baas wil alle tv-programma's in één app

Thierry Tacheny: lokale zenders kunnen maar beter de krachten bundelen tegen Netflix, Amazon & co. ©BELGA

Thierry Tacheny, de vroegere CEO van de omroep SBS Belgium, hoopt de Belgische tv-zenders te overtuigen van een compleet nieuwe manier van tv-kijken. Het is dat, of onder de voet gelopen worden door de Amerikanen, zegt hij.

Wat kijken we vanavond? Opwarmen met ‘Zo man zo vrouw’, vervolgens wat spanning opbouwen met ‘Kalmte kan u redden’, dan de lachspieren losgooien met ‘De Ideale Wereld’ en afsluiten met een uurtje ‘Bevergem’. Zou het niet fijn zijn indien we over enkele jaren op die manier televisie konden kijken?

Volgens de voormalige televisiebaas Thierry Tacheny is het in elk geval de enige weg vooruit voor de televisiewereld. En hij gaat de komende weken en maanden proberen om daar zoveel mogelijk Belgische tv-bonzen van te overtuigen. Hij deed zijn denkbeelden over de toekomst van de tv-wereld vorige week ook uit de doeken in een lange speech voor de ABMA, de Belgische Vereniging van Ausiovisuele Media.

‘Onze tv-zenders denken nog altijd dat ze concurrenten van elkaar zijn, terwijl de echte concurrenten grote Amerikaanse bedrijven als Apple en Netflix zijn. Als lokale televisiezenders tussen dat buitenlandse aanbod nog een prominente plaats willen innemen, kunnen ze maar beter de krachten bundelen en hun content in één app samenbrengen’, zegt Tacheny in een gesprek met De Tijd.

Tacheny, die 2,5 jaar geleden opstapte als CEO van SBS Belgium (de omroep achter de tv-zenders Vier en Vijf), speelde al langer met het idee van een ‘Netflix voor tv-zenders’. Nu hij sinds enkele maanden actief is als consultant – via zijn vennootschap Divedia – kreeg het idee concretere vormen. Maar hij is de eerste om te benadrukken dat het project nog maar in zijn beginfase zit. En dat het geen schijn van kans maakt als hij de lokale tv-zenders niet kan overtuigen om mee te doen.

De koudwatervrees in de televisiewereld is echter groot. In Vlaanderen gaven de drie grote omroepen (VRT, Medialaan en SBS) enkele jaren geleden de eerste aanzet met de lancering van het online tv-platform Stievie, maar dat product bleef aanvankelijk beperkt tot lineaire tv-kanalen. Intussen wordt Stievie commercieel uitgebaat door Medialaan, dat de klemtoon legt op zijn eigen zenders.

Wat Tacheny voorstelt, gaat een flinke stap verder: een neutraal platform waar alle lokale zenders hun programma’s apart aanbieden – gratis met reclame of betalend zonder reclame. ‘Zoals elk land een luchthaven nodig heeft, denk ik dat elk lokaal televisielandschap behoefte heeft aan een eigen mediahub’, zegt hij. En hij stelt de omroepen gerust: ‘Dit zal lineaire televisie niet vervangen. De klassieke vorm van tv kijken heeft nog zeker 10 à 15 jaar te gaan. Maar het volstaat niet meer.’

Tacheny is er ook van overtuigd dat reclame een hoofdrol zal blijven spelen in de verdienmodellen van de toekomst, toch zeker als we het aanbod gratis of betaalbaar willen houden. ‘Ook die adverteerders hebben behoefte aan een digitaal platform, want ze willen iedereen kunnen bereiken. Medialaan is nu terecht aan het investeren in digitale platformen, maar ze doen dat allemaal met eigen apps. Waarom zou je niet samenwerken om alle content samen te brengen?’

Tot op zekere hoogte doen distributeurs als Telenet en Proximus dat al, geeft Tacheny toe. Maar ook daar wordt het aanbod gefragmenteerd over verschillende apps, zoals Yelo (Telenet) en Proximus Overal. Het is een verwijt dat hij trouwens ook de printmedia toeslingert: ‘Iedereen ontwikkelt nu zijn eigen reader. Waarom wordt er niet samengewerkt rond één universele reader?’

De Belgische zenders kunnen zich misschien laten overtuigen door een Frans voorbeeld. Onze zuiderburen kunnen binnenkort hun televisie-avond samenstellen met programma’s van 80 gratis én betalende tv-kanalen. Molotov.tv, zoals de nieuwe dienst heet, is het geesteskind van de Franse tv-ondernemers Pierre Lescure en Jean-David Blanc. De eerste was in 1984 mede-oprichter van de betaalzender Canal+, dat met de jaren één van de machtigste Franse mediagroepen werd. De laatste is een serie-ondernemer die fortuin maakte met telecomdiensten en de bioscoopsite Allociné. Het duo haalde al 10 miljoen euro op en heeft al een ploeg van 35 mensen aan het werk gezet met het indexeren van tv-programma’s, waarmee de Fransen straks hun eigen ‘molotovcocktail’ kunnen samenstellen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect