Fransen zetten AMP en Press Shop in de etalage

AMP is de belangrijkste kranten- en tijdschriftenverdeler in ons land.

Het Franse Lagardère zet zijn Belgische persdistributieactiviteiten in de etalage. Die omvatten voornamelijk AMP, de belangrijkste kranten- en tijdschriftenverdeler in ons land, en de krantenwinkelketen Press Shop. Dat vernam De Tijd van meerdere bronnen. Het proces zit nog in een startfase.

Lagardère  wil al een tijdje af van zijn persdistributiedochters in meerdere landen. Ruim een jaar geleden probeerde de Franse groep de betrokken activiteiten in meerdere landen (Spanje, België, Zwitserland, Hongarije en Canada) in één pakket te verkopen, maar dat liep op niets uit. Het besliste daarom het dossier land per land aan te pakken. Zwitserland ging eind vorig jaar de deur al uit. Nu is België aan de beurt.

Zowel industriële als financiële spelers komen in aanmerking als mogelijke overnemers. De grote vraag is wie geïnteresseerd kan zijn in zo’n grote positie in persdistributie en -verkoop. Wil iemand in de media zich wagen aan zo’n groot avontuur in een moeilijke markt?

Waarnemers merken dat een koper niet per se uit de mediawereld moet komen. AMP heeft een distributienetwerk met verkooppunten op al de juiste plekken. Een overnemer kan bij wijze van spreken net zo goed pralines of cosmetische producten in de vrachtwagens laden en die in winkelstraten en winkelcentra aan de man brengen.

Of ook de bekende winkels onder de merknaam Relay - eveneens eigendom van Lagardère - deel uitmaken van de verkoop, is voorlopig onduidelijk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect