nieuwsanalyse

Hoe Facebook je surfgedrag volgt, ook als je dat niet wil

Mark Zuckerberg van Facebook. ©Bloomberg

Facebook volgt je op de voet doorheen het hele internet. Zelfs als je geen account hebt op het sociaal medium of dat zo goed mogelijk probeert af te schermen, kan de technologiereus je surfgedrag toch in kaart brengen. Dat stelden Belgische onderzoekers vast.

Drie Belgische onderzoeksgroepen – twee van de KU Leuven en één van de VUB – komen in een nieuwe studie op de proppen met enkele opmerkelijke onthullingen over hoe Facebook erin slaagt om quasi je hele surfgedrag in kaart te brengen. De studie is een uitloper van het onderzoek dat de Belgische privacycommissie voert naar de gecontesteerde privacyupdate die Facebook eind januari doorvoerde.

In de studie gaan de onderzoekers dieper in op het fenomeen van ‘tracking’ en ‘social plug-ins’. U kent hem wel: de ‘like’-knop van Facebook die overal op externe sites opduikt. Het is maar een van de linken die Facebook legt met de rest van het internet. De like-knop – die op 13 miljoen sites wereldwijd prijkt – laat je toe om snel de Facebookpagina van een gerelateerde site leuk te  vinden. Het is niet de enige sociale plug-in die Facebook heeft. Als je een artikel leest op deze site, kan je dat ook snel delen op Facebook met een sociale plug-in.

Surfgedrag

Die plug-ins zijn evenwel allerminst onschuldig. Via die plug-ins kan Facebook het surfgedrag van gebruikers in kaart brengen. Facebook speelt dat technisch klaar door ‘cookies’ – kleine tekstbestandjes – aan de browser van de internetgebruiker in kwestie te hechten, die telkens informatie sturen naar de servers van Facebook als ze met zo’n sociale plug-in in contact komen.

Dat is een goudmijn voor het sociaal netwerk: als jij online informatie zoekt over hotels in Marbella en je belandt op een site over Marbella met zo’n sociale plug-ins op, krijg jij prompt op Facebook en zijn platformen advertenties voor hotels in Marbella.

In principe voorzien de instellingen van Facebook wel een ‘opt-out’. Je kunt ervoor kiezen om niet langer het doelwit te zijn van zulke gerichte reclames. De onderzoeksgroepen van de KU Leuven en de VUB ondervonden nu bij enkele technische tests dat die vlieger niet altijd opgaat. Ze ondervonden dat een Facebookgebruiker die de opt-out had gebruikt via cookies nog altijd in de gaten gehouden wordt door Facebook. Het gaat onder meer om de ‘fr cookie’, waarvan Facebook in 2012 zelfs toegaf dat het gebruikt werd voor advertentiedoeleinden.

Opt-outprocedure

Een andere opmerkelijke vaststelling deden de onderzoekers in de ‘opt-outprocedure’ zelf. Als je de datahonger van Facebook wil afwijzen, dan moet je naar de site van de EDAA, de European Digital Advertising Alliance. In de hele procedure om zo’n opt-out te bekomen, plaatst Facebook net een cookie bij je dat ervoor zorgt dat je in de toekomst nog altijd gevolgd kan worden. Het gaat om het ‘datr’-cookie, dat ook niet-gebruikers kan volgen.

Facebook schermt zelf als verdediging met de argumentatie dat die cookies onder meer nodig zijn voor ‘veiligheidsredenen’. De onderzoekers lijken daar in de conclusie weinig aandacht aan te hechten. ‘Facebook plaatst die identificerende cookiese niet bij de opt-out-sites die Facebook ter beschikking stelt aan de Amerikaanse en Canadese gebruikers’.

De studie is van belang, want ze vormt mee de munitie die de Belgische privacycommissie zal gebruiken in haar strijd tegen Facebook. De Belgische, Nederlandse en Duitse privacycommissies zijn in gezamenlijk overleg om een inbreukenlijst tegen Facebook op te stellen. Wanneer die af is, is niet duidelijk. Het kabinet van de staatssecretaris voor Privacy Bart Tommelein (Open VLD) wil niet communiceren tot die lijst af is.

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud