Advertentie

170 Belgische treinen per dag op groen spoor

©BELGA

Binnenkort rijden 170 treinen per dag voor een deel van hun traject op groene energie dankzij zeven windmolens van het samenwerkingsproject Greensky.

Zeven windmolens, die momenteel in de steigers staan langs de autosnelweg E40 in Gingelom, zullen drie spoorlijnen voor een stuk van groene energie voorzien. De windmolens zijn het begin van wat een van de grootste windmolenparken van België zal worden. In totaal zullen er 25 windturbines gebouwd worden, waarvan 16 in Vlaanderen en 9 in Wallonië.

Het project Greensky is een samenwerking tussen Electrabel (50 procent), Infrabel (10 procent), Sint-Truiden (23 procent) en IBE (17 procent). Met een investering van 60 miljoen willen ze 25 windmolens bouwen. 'We zijn begin oktober begonnen met de aanleg van wegen', aldus Luc De Rijck, projectmanager bij Electrabel. 'Veertien dagen geleden zijn we met de bouw van de eerste toren van start gaan.'

Eenmaal de turbines in werking treden, zullen ongeveer 170 treinen per dag deels op groene energie rijden op de hogesnelheidslijn Leuven-Luik, en op de klassieke lijnen Leuven-Luik en Landen-Hasselt. Twee derde van de door de zeven turbines opgewekte energie dient voor het spoornet. Het overige deel stroomt naar het elektriciteitsnet voor particulieren.

Op dit moment zijn nog 9 windmolens in bestelling in Wallonië. Verwacht wordt dat ze in 2016 in werking zullen treden. Voor 9 turbines is de vergunning zo goed als rond. Bovendien is een vergunningsaanvraag ingediend voor een project van 8 bijkomende windmolens in de gemeenten Landen en Gingelom. Als die er komen, zal het project bestaan uit 33 windmolens.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud