Fors meer klachten over agressieve energieleveranciers

De federale ombudsdienst voor energie krijgt veel meer klachten over de dubieuze verkooppraktijken van sommige energieleveranciers. Vooral Essent scoort slecht.

De federale ombudsdienst voor energie heeft vorig jaar 7.055 klachten ontvangen. Dat zijn er 5 procent meer dan in 2018 en het hoogste aantal sinds 2012. 

Het aantal klachten bij de ombudsdienst zit al enkele jaren in stijgende lijn. Terwijl vroeger vooral meterproblemen en factuurkwesties klachten opleverden, zijn het nu vooral verkooppraktijken waarvoor de consument bij de ombudsdienst aanklopt.

Opdringerige verkopers in winkels of aan de deur zijn goed voor meer dan 20 procent van de klachten. 'Elk jaar is er een stijging', zegt ombudsman Eric Houtman. 'Toen ik tien jaar geleden begon, was het nog maar een nevenverschijnsel.'

Vooral over de energieleverancier Essent liepen vorig jaar opmerkelijk veel klachten binnen. Op de tweede plaats volgt Luminus, dat veel kritiek kreeg omdat het klanten in de elektroketen Mediamarkt agressief benaderde.

Deur-aan-deur

Om de klachtenregen in de toekomst te beperken, lanceert Houtman enkele suggesties voor de toekomstige regering. Zo herhaalt hij zijn voorstel om de deur-aan-deurverkoop van energiecontracten te verbieden.

Om prijsvergelijkingen transparanter te maken, zouden leveranciers dan weer verplicht kunnen worden alle prijscomponenten in een enkele energieprijs per kilowattuur te vermelden. Nu zijn er verschillende vaste vergoedingen per leverancier, wat vergelijken moeilijker maakt.

Verder stelt de ombudsman voor het zogenaamde vangnetmechanisme van de regering-Di Rupo weer in te voeren. Dat systeem reguleerde de prijsindexeringen en koppelde ze aan de prijzen in de buurlanden. De regering-Michel zette het mechanisme eind 2017 stop.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n