Spaanse werf geeft DEME-schip vrij

De half afgewerkte Living Stone bij de tewaterlating vorig jaar op de LaNaval werf in Bilbao ©rv

DEME mag zijn offshoreschip Living Stone wegslepen van de Spaanse werf die faalde met de afwerking. De mislukte 'kaping' krijgt plots een positieve afloop.

DEME trachtte vorige week in Bilbao zijn schip Living Stone met twee sleepboten weg te slepen van de werf LaNaval, omdat die in gebreke bleef bij de afwerking. De Belgische baggeraar, via CFE voor 60,4 procent in handen van Ackermans & van Haaren , lag al een tijd in conflict met de in nood verkerende LaNaval-werf en wou het schip voor verdere afwerking naar een andere werf slepen.

De 'entering' mislukte omdat veiligheidsagenten van de werf de politie alarmeerden. Die verijdelde de kaping. DEME moest met rode kaken afdruipen, maar de mislukte 'raid' kreeg uiteindelijk toch een positief einde.

We gaan de Living Stone in eigen beheer en met eigen onderaannemers afwerken.
Vicky Cosemans
Woordvoerster DEME

Tijdens een onderhoud gisteren tussen de directie van LaNaval en de mensen van DEME kwamen beide partijen overeen dat de werf de Living Stone zal vrijgeven. Wanneer is nog niet duidelijk. DEME was naar eigen zeggen sinds kort eigenaar geworden van het schip en mocht er juridisch bezit van nemen. 

'We gaan de Living Stone nu in eigen beheer en met eigen onderaannemers verder afwerken op een andere werf', zegt Vicky Cosemans van DEME. Waar wilde ze niet zeggen. Het 12.500 ton zware vaartuig is een van de meest geavanceerde schepen voor het leggen van onderzeese kabels voor de energiesector.

Opdrachten niet in gedrang

De Living Stone moest in april van dit jaar al klaar zijn. Volgens Cosemans zal de verdere afwerking zeker nog enkele maanden in beslag nemen - 'er is nog heel veel werk' - maar komen de contracten waarvoor het schip zou worden ingezet, niet in het gedrang. 'Voor elk van de projecten hebben we een oplossing', aldus Cosemans.

De eerste job van de Living Stone was al onmiddellijk na de oplevering gepland. Het gaat om een contract voor het leggen van kabels voor het Duitse offshorepark Merkur, 45 km ten noorden van Borkum in de Noordzee.

Daarna zou het schip worden ingezet voor de installatie van kabels in het Hornsea Project One in het Verenigd Koninkrijk, het grootste windturbinepark ter wereld.

Hoeveel extra kosten de hele 'verhuisoperatie' met zich meebrengt, wou Cosemans niet kwijt. DEME is wel van plan juridische stappen te zetten tegen de werf.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud