Umicore-belegger twijfelt over herstel batterijdivisie

Marc Grynberg, CEO van Umicore ©BELGA

Het cleantechbedrijf Umicore boekte vorig jaar net geen recordresultaten, maar de forse winstdaling in de batterijdivisie - dé groeimotor voor de toekomst - doet beleggers twijfelen.

Umicore boekte vorig jaar 509 miljoen euro recurrente bedrijfswinst (rebit). Dat is amper 1 procent minder dan het record van vorig jaar, en een heel eind boven de analistenverwachtingen (485,5 miljoen). Het management zelf mikte op een cijfer tussen 475 en 525 miljoen euro. 

Toch is bij beleggers geen enthousiasme te bespeuren. Het aandeel   incasseert een tik op de Brusselse beurs, na 80 procent te zijn gestegen sinds vorige zomer. Analisten merken op dat de resultaten van de batterijmaterialendivisie - die dé winstmotor voor de komende jaren moet worden - teleurstellen. 

Auto's

'We zetten een sterke prestatie neer ondanks aanhoudende tegenwind op belangrijke markten, in het bijzonder in de autosector', meldt CEO Marc Grynberg. Het bedrijf is heel sterk verwerven met de wereldwijde automobielsector. Het produceert niet alleen autokatalysatoren, maar is ook de grootste leverancier van kathodematerialen die cruciaal zijn voor batterijen in elektrische auto's.

De wereldwijde productie van personenauto's daalde vorig jaar met 6,3 procent, maar toch steeg de rebit van de autokatalysatoren divisie met 10 procent. 'We bleven de markt overtreffen dankzij een toenemend marktaandeel in benzinewagens, de verdere penetratie van hoogwaardige deeltjesfilters en de lancering van nieuwe platformen die voldoen aan de nieuwe uitstootnormen in China.'

Batterijmaterialen

De afdeling Energy & Surface Technologies - die de batterijmaterialen en kobaltraffinage huisvest - zag de rebit met 29 procent terugvallen. Zowel het management als de beleggers hadden een daling ingecalculeerd door de miserie van het voorbije jaar, maar de dip bleek toch forser dan ingecalculeerd.

De wereldwijde verkoop van elektrische auto's begon vorig jaar te sputteren. Die steeg met amper 7,7 procent tegenover 62 procent in 2018, door de invoering van nieuwe subsidieregels en de plotse afname van de vraag in China. Bovendien had Umicore af te rekenen met concurrentie die het niet te nauw neemt met de mensenrechten en beroep doet op goedkoper, onethisch gewonnen kobalt uit artisanale mijnen. Ten slotte zakte de verkoop van herlaadbare batterijen voor consumentenelektronica, en de instorting van de kobaltprijs zette de winstmarge van kobaltraffinage en -recyclage onder druk.

Ondanks alles ziet Umicore de toekomst van de batterijdivisie positief tegemoet. 'De verkoop van elektrische auto's zal de komende jaren aanzienlijk stijgen', klinkt het. De Chinese overheid kondigde onlangs de ambitie aan dat in 2025 een kwart van alle verkochte auto's elektrisch moet rijden, tegenover 5 procent vorig jaar. En in Europa (+30% in 2019) ziet Grynberg in de Europese Green Deal een 'sterke impuls' voor de elektrificatie van het wagenpark. 

Expansie in Polen en China

Om de stijgende vraag aan te kunnen is in Polen een batterijmaterialenfabriek in aanbouw die tegen eind dit jaar operationeel zal zijn. In China werd intussen een nieuwe vestiging opgestart, die beetje bij beetje de productie zal opdrijven. Umicore zal - na een investeringsronde van zowat 600 miljoen euro - tegen midden 2021 kathodematerialen met een energiecapaciteit van 60 gigawattuur kunnen leveren. Tegen 2023 moet dat 100 gigawattuur zijn.  

Van de kooplijst

Die expansie is nodig, maar heeft ook een neveneffect op korte termijn. 'De verkoopvolumes van kathodematerialen zullen dit jaar stijgen, maar de opstartkosten van nieuwe fabrieken, hogere afschrijvingen en investeringen in onderzoek en ontwikkeling zullen hun weerslag hebben op de prestaties van de afdeling in 2020', aldus het bedrijf. Bovendien verwacht CEO Grynberg dit jaar nog geen significant herstel van de Chinese e-automarkt. De onzekerheid over de winstmarge in de belangrijkste Umicore-divisie is voor KBC Securities bijvoorbeeld voldoende om het aandeel van de kooplijst te halen. 

Voor 2020 rekent Umicore voor de totale groep op een 'stijging van de inkomsten en de winst', maar becijferde doelstellingen zijn er nog niet.

Hoboken imponeert

Voor die groei lijkt het management vooral naar de recyclagetak te kijken, met de fabriek in Hoboken als vlaggenschip. Die fabriek verwerkt elektronisch schroot, autokatalysatoren en autobatterijen, en haalt er goud, zilver, palladium, rhodium en andere metalen uit.

Recyclage was vorig jaar al goed voor een winstsprong van 40 procent, en dat ondanks een langdurige stilstand van de installaties door onderhoud en een brand. De verwerkte volumes waren lager, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door de aanvoer van complexer schroot met een hogere metaalinhoud en de prijsstijging van bepaalde metalen. Zo werd palladium, een cruciaal ingrediënt van autokatalysatoren, vorig jaar ruim de helft duurder, en stijgt de prijs dit jaar lustig verder. Tel daarbij dat de fabriek in Hoboken dit jaar in principe non stop zal draaien, en een topjaar voor deze afdeling ligt in het verschiet. 

Umicore boekte in 2019 een nettowinst van 288 miljoen euro en houdt het dividend stabiel op 0,75 euro per aandeel. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud