netto

Belg krijgt het moeilijk om energiefactuur te betalen

Vooral professionele klanten vragen om uitstel van betaling. ©Jonas Roosens

Belgische gezinnen en bedrijven hadden het de voorbije maanden steeds moeilijker om hun energierekeningen te betalen. Leveranciers verwachten verdubbeling van onbetaalde energierekeningen

Dat blijkt uit navraag door Febeg, de federatie van energieleveranciers.

Doordat bedrijven de deuren moesten sluiten en mensen zonder werk of inkomen vielen, nam het aantal onbetaalde of uitgestelde facturen fors toe. Zowel bij gezinnen als bij bedrijven zijn er de voorbije maanden meer afbetalingsplannen, wanbetalingen en vragen tot betalingsuitstel.

‘De tendens is het meest uitgesproken bij professionele klanten’, zegt Febeg-woordvoerder Stéphane Bocqué. ‘De vragen tot uitstel van betaling lagen 2,5 keer hoger in de periode april-mei dan in februari-maart. Ook het aantal vragen om voorschotfacturen te verlagen is meer dan verdubbeld tegenover februari, zowel voor professionele klanten als voor particulieren. In totaal schatten we dat het onderliggende financiële risico voor energieleveranciers verdrievoudigd is sinds februari.’

x 2,5
De vragen tot betalingsuitstel lagen bij professionele klanten 2,5 keer hoger in de periode april-mei dan in februari en maart, zegt Febeg, de federatie van energieleveranciers.

Febeg waarschuwde in april al in een briefing aan parlementsleden dat de coronacrisis en de lockdown tot een felle toename van het aantal wanbetalingen zouden leiden. Normaal krijgt de sector jaarlijks af te rekenen met zo’n 85 miljoen euro aan onbetaalde facturen. Nu vreest Febeg dat dat kan verdubbelen tot 170 miljoen.

Energieleveranciers zagen een piek in de betalingsproblemen sinds het begin van de lockdown midden maart. ‘Vanaf midden juni is de situatie wat genormaliseerd, maar we voorzien de komende weken een nieuwe toename’, zegt Bocqué.

Ook de OCMW’s verwachten een golf van mensen die hun facturen niet meer kunnen betalen. ‘Het staat buiten kijf dat er meer vragen komen naar aanvullende steun om de energie- en andere facturen te betalen’, zegt Katrien Gordts, de woordvoerster van de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG). ‘Mensen met inkomensverlies zullen door hun buffers heen geraken. In dat geval zullen ze bij het OCMW aankloppen voor extra steun.’

Flinterdunne marges

Verschillende energieleveranciers die we contacteerden, bevestigen het fenomeen van toenemende betalingsmoeilijkheden. De problemen komen heel ongelegen voor een sector die al langer kampt met flinterdunne marges en felle concurrentie. Daar komt bij dat door corona de elektriciteitsprijzen kelderden en flink minder stroom werd geleverd aan professionele klanten.

Febeg waarschuwde eerder al dat een toename van de betalingsproblemen kan leiden tot nieuwe faillissementen in de sector. Als een factuur niet betaald wordt, moet de energieleverancier niet alleen de prijs van de elektriciteit of het gas zelf ophoesten, maar ook de btw en allerhande heffingen, samen goed voor zowat 70 procent van een doorsnee-energiefactuur.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud