Advertentie

Exmar duikt in de rode cijfers

Nicolas Saverys ©Diego Franssens

De gastankerrederij boekte vorig jaar een verlies van 16 miljoen dollar onder meer door het uitblijven van een klant voor zijn drijvende gasfabriek Caribbean FLNG (Tango).

Voor Exmar en zijn ceo en hoofdaandeelhouder Nicolas Saverys was 2018 een bijzonder moeilijk jaar. Na het afhaken van de aanvankelijke klant moest Exmar op zoek naar een nieuwe huurder voor zijn drijvende gasfabriek Caribbean FLNG, die later werd omgedoopt tot Tango FLNG. Het ontbreken van een huurder woog zwaar op het bedrijf dat al last had van een grote schuldenberg.

Vorige maand kon Exmar eindelijk een klant aankondigden voor het werkloze reusachtige vaartuig. Het Argentijnse staatsbedrijf YPF zal het tien jaar lang huren voor 43 miljoen dollar per jaar. Ook voor het kleinere hervergassingsplatform (FSRU) was eind 2018 al een huurder gevonden.

Maar dat goede nieuws zat nog niet in de cijfers van 2018. Daarin viel de omzet (proportioneel geconsolideerd) terug van 215 miljoen dollar naar 172 miljoen dollar. De brutobedrijfswinst (EBITDA) halveerde van 141 naar 67 miljoen dollar.

Onderaan de rekening kwam Exmar uit op een groepsverlies van 15,9 miljoen dollar. In 2017 kon Exmar de rode cijfers nog afwenden (28 miljoen dollar) door het boeken van heel wat meerwaarden uit de verkoop van LNG-schepen. Vorig jaar was er enkel een meerwaarde van 30,9 miljoen dollar op de verkoop van Excelsior. 

Obligatielening

Exmar zegt dat het genoeg liquiditeiten heeft voor minstens een jaar. Maar de gastankerrederij gaat wel onderzoeken of het zijn dure obligatielening van 121 miljoen dollar gedeeltelijk kan herfinancieren. Die lening vervalt op 7 juli dit jaar.

Exmar zegt dat er mogelijk een herfinanciering kan worden afgesloten. De groep heeft een mandaat gegeven aan DNB Markets, Nordea en Pareto Securities om een nieuwe obligatielening uit te geven.

Vooruitzichten

Exmar is positief over de vooruitzichten op de LPG-markt, waar de groep denkt te kunnen profiteren van betere marktomstandigheden. In 2018 werden al zes schepen geherfinancierd, wat Exmar een vrije kasstroom van  60 miljoen dollar zal opleveren.

Aandachtspunten zijn het zoeken van een nieuwe klant voor het accomodatieplatform Wariboko. Het contract met Total in Nigeria loopt midden dit jaar af.

Daarnaast moest Exmar ook op zoek naar een nieuwe scheepswerf voor de bouw van twee LPG-schepen voor zijn Noorse klant Equinor. De scheepswerf die de vaartuigen had moeten bouwen, Hanjin Heavy Industrie & Construction, vroeg begin dit jaar het gerechtelijke akkoord aan, waarop Exmar de scheepsbouwcontracten opzegde.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud