Advertentie

‘Exmar vertrekt uit België als fiscaliteit verslechtert'

©Frank Toussaint

Als de Belgische fiscaliteit aan de internationale concurrentiepositie van Exmar raakt, vertrekt de rederij uit België. Dat benadrukt CEO Nicolas Saverys.

Nicolas Saverys ontving deze maand de Innovator Prize van de managementschool Insead. Hij vindt innovatie geen doel op zich, maar een manier om zich te onderscheiden van de concurrentie.

Daar hangt wel een prijskaartje aan vast.
Nicolas Saverys: ‘En hangt ook af van het feit of je een grote groep bent of een familiebedrijf. Ik ben de CEO, maar mijn familieleden zijn de aandeelhouders. En ik zit ook met mijn eigen geld in het bedrijf. Het kan lang duren voor het geld binnenkomt. Aangezien ik ongeduldig ben, hou ik daar niet van.’

‘Als de voormalige Apple-topman Steve Jobs heel zijn leven heeft geïnnoveerd, is het omdat hij bij zijn eerste poging 200 miljoen dollar heeft verdiend die hij in zijn zak heeft gestoken. Daarmee kan je volledig vrij denken. Wij hebben die vrijheid niet bij Exmar. Bij ons moet elke evolutie, elke innovatie een succes zijn.’

Is er nog genoeg visie in Europa ?
Saverys: ‘Europa heeft een visie, maar implementeert die niet. Wij leven van de ene verkiezing naar de andere. Er worden plannen uitgewerkt met een horizon van 2020 of 2050. Maar je moet die plannen wel blijven implementeren. Politici moeten stoppen met aan zichzelf te denken en beginnen werken voor ons: de burgers, de maatschappij. Weet u waarom familiebedrijven er beter in slagen hun strategie te implementeren? Omdat ze met hun beide voeten in de modder staan en eruit willen.’

Maar je vindt in Europa wel risicokapitaal?
Saverys: ‘Ook hier heeft Europa de boot gemist. Als iemand geld nodig heeft - en dan spreek ik over honderden miljoenen - gaat hij niet naar Londen, Brussel, Frankfurt of Parijs. Maar naar New York. De machine draait er fantastisch. Iemand heeft een goed idee en paf, hij vindt geld.’

Hoe lang houdt Exmar zijn beslissingscentrum in België?
Saverys: ‘Ik ben hier geboren. Ik hou van dit land. Er is een fantastische culturele diversiteit en het is hier goed leven. Zolang er een aanvaardbare fiscaliteit is, blijven we hier. Met aanvaardbaar bedoel ik een fiscaliteit die niet aan onze internationale concurrentiepositie raakt. Mocht dat veranderen, dan zijn we weg. Het is de verantwoordelijkheid van het management van een onderneming om de beste oplossing te vinden als ze vindt dat de fiscaliteit ‘unfair’ is. Ik erken dat zoiets slecht kan overkomen, grote groepen die op papier bijna geen belastingen betalen. Maar dat is op papier, hé... Die ondernemingen creëren wel jobs, betalen wel lonen. Alleen wordt daar geen rekening mee gehouden. We zouden die cijfers moeten publiceren. Natuurlijk betalen wij belastingen.’

‘Dankzij systemen als de coördinatiecentra of de notionele interestaftrek gebruiken multinationals Brussel als hub. Zonder die systemen zouden grote farmaceutische groepen als GSK hier niet zijn en zou België niet een van de wereldcentra voor de farma zijn.’

‘Kijk, tien jaar geleden was België per inwoner de grootste producent ter wereld van wagens. Vandaag hebben we nog twee fabrieken en vrezen we een van die twee te verliezen. Waarom? Door onze loonkosten. Een nieuwe BMW of Mercedes ontwerpen kost 1,5 miljard euro. Een fabriek met robots 150 miljoen euro. Waar het design is, daar zal het beslissingscentrum zijn.’

Is de kwaliteit van onze ingenieurs en designers nog een troef van het Westen?
Saverys: ‘Wij zijn volop ingenieurs aan het aanwerven. Chinezen, Singaporezen... Ze zijn zo verstandig dat ik een andere ingenieur nodig heb om ze te verstaan. Europa is in gevaar, en dat is te wijten aan de fiscale druk. Daarnaast zijn er ook nog de energiekosten voor de industrie. Ik ben heel pessimistisch voor Europa. Binnen vijf tot tien jaar zal de VS geweldig heropleven. Ze doen daar alles voor.’

‘Antwerpen heeft een heel mooi petrochemisch centrum. Maar de vraag is: als je de persoon bent die de beslissingen neemt, die aan de touwtjes trekt bij Total of Exxon en je wil een nieuwe raffinaderij bouwen, waar ga je dan naartoe? Het antwoord is duidelijk: naar de VS.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud